FANDOM

joachim gauck (ur. 24 stycznia 1940 w Rostocku) – niemiecki duchowny luterański[3], bezpartyjny działacz polityczny i publicysta. W latach 1990–2000 był prezesem Federalnego Urzędu ds. Akt Stasi. Od 18 marca 2012 do 18 marca 2017 prezydent Republiki Federalnej Niemiec.

życiorys

W latach 1958–1965 studiował teologię w Rostocku. Po jej ukończeniu był pastorem w kilku parafiach Ewangelicko-Luterańskiego Kościoła Meklemburgii (ELLM).

Działalność polityczna do 2010 Edytuj

W Niemieckiej Republice Demokratycznej wspierał dysydentów. W 1989 r. był jednym z założycieli partii opozycyjnej Nowe Forum. W listopadzie 1990 został na własną prośbę zwolniony ze służby jako pastor[3].

W latach 1990–2000 pełnił funkcję prezesa Federalnego Urzędu ds. Akt Stasi (Instytut Gaucka), który zajmuje się badaniem materiałów z archiwum Stasi.

Udział w wyborach prezydenckich 2010 Edytuj

W 2010 r. został kandydatem SPD i Zielonych na stanowisko prezydenta Republiki Federalnej Niemiec. 30 czerwca 2010 Zgromadzenie Federalne Niemiec zebrało się, by dokonać wyboru prezydenta, które to stanowisko pozostawało nieobsadzone po rezygnacji Horsta Köhlera. Kandydowały cztery osoby: Joachim Gauck, Luc Jochimsen, Frank Rennicke, Christian Wulff. W dwóch pierwszych turach głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości. Gauck w obydwu turach zajął drugie miejsce zyskując odpowiednio 499 i 490 głosów. W trzeciej turze kandydatury Jochimsen i Rennickego wycofano. Prezydentem został wybrany Christian Wulff dostając 625 głosów, a Joachim Gauck otrzymał 494 głosy.

Prezydentura Edytuj

Wybór przez Zgromadzenie Federalne 18 marca 2012 Edytuj

.

Po ustąpieniu Christiana Wulffa z urzędu 17 lutego 2012 SPD ponownie zaproponowała kandydaturę Joachima Gaucka na prezydenta federalnego, którą poparł również Związek 90/Zieloni. 19 lutego 2012 kandydaturę poparła ponadto FDP, jednak CDU i CSU uznały jego kandydaturę za nie do zaakceptowania[4]. Ostatecznie wieczorem tego samego dnia przystały na wybór Joachima Gaucka na prezydenta. Tym samym Gauck miał poparcie pięciu spośród sześciu partii najliczniej reprezentowanych w Zgromadzeniu Federalnym[5].

18 marca 2012 Gauck został wybrany przez Zgromadzenie Federalne w pierwszej turze wyborów na urząd prezydenta Niemiec, uzyskując 991 spośród 1232 oddanych głosów elektorskich.

Objęcie urzędu Edytuj

Joachim Gauck objął wakujący urząd chwilę po ogłoszeniu wyniku wyborów, oświadczając wobec przewodniczącego Zgromadzenia Federalnego przyjęcie wyboru. Objęcie urzędu nastąpiło niezależnie od zaprzysiężenia przed wspólnie zebranymi Bundestagiem i Bundesratem wedle art. 56 Ustawy Zasadniczej, które nastąpiło w piątek, 23 marca 2012.

Jako nowo wybrany prezydent w swoją pierwszą podróż zagraniczną udał się do Polski, wizyta ta odbyła się w dniach 26–27 marca 2012.

6 czerwca 2016 Joachim Gauck zapowiedział, że nie będzie ubiegał się o kolejną kadencję w wyborach prezydenckich zaplanowanych na 12 lutego 2017[13]. Od 8 września 2015 Gauck pozostaje najstarszym urzędującym prezydentem RFN, wyprzedzając pierwszego prezydenta Theodora Heussa (drugą kadencję rozpoczynałby więc w wieku 77 lat, a kończył mając 82 lata)[14]. 18 marca 2017 zakończył urząd prezydenta przekazując dzień później najwyższy urząd w państwie Frankowi-Walterowi Steinmeierowi[15].

Poglądy polityczne Edytuj

Joachim Gauck określił się jako lewicowy liberalny konserwatysta[16]. Powiedział również: „nie jestem czerwony ani zielony, jestem Joachim Gauck”[17]. Frankfurter Allgemeine Zeitung opisał go jako liberalnego konserwatystę[18].

Stosunek do spraw polskich Edytuj

W 50. rocznicę wydania Orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich prezydent Gauck wspólnie z prezydentem RP Andrzejem Dudą wypowiedział się o doniosłości tego aktu dla stosunków polsko-niemieckich[19].