FANDOM

800px-Jati-Matic
Jatimatic (Jati-Matic, JaTiMatic) – fiński pistolet maszynowy skonstruowany przez Jali Timarina. Charakterystyczną cechą tego pistoletu maszynowego było skośne usytuowanie komory zamkowej w stosunku do osi lufy. Dzięki takiemu rozwiązaniu chwyt pistoletowy znalazł się na przedłużeniu osi lufy co zmniejszyło podrzut broni i ułatwiło kontrolowanie pistoletu maszynowego podczas strzelania seriami.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Jatimatic
Państwo Finlandia
Producent Tampereen Asepaja Oy
Projektant Jali Timarin
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1982 - 1983
Produkcja seryjna 1983 - 1986
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 375
Masa (kg) 1.65
Pojemność magazynka 20/40
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600-650
Zasięg skuteczny (m) 100
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 360

HistoriaEdytuj

500px-JatimaticSMALL
Jati-Matic był produkowany od 1983 roku, ale pomimo prób wojskowych nie został przyjęty do uzbrojenia armii fińskiej. W kwietniu 1984 roku pewna liczba tych pistoletów maszynowych została skradziona z magazynów fabryki co doprowadziło do utracenia przez Tampereen Asepaja Oy licencji na produkcję broni i w rezultacie bankructwa tej firmy.

W latach 90. niewielka liczba tych pistoletów maszynowych została wyprodukowana pod oznaczeniem GG-95 PDW przez firmę Oy Golden Gun Ltd. lecz także tej firmie nie udało się zainteresować tą bronią żadnego poważnego odbiorcy.

OpisEdytuj

Jati-Matic jest bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o odrzut zamka swobodnego. Mechanizm spustowy umożliwia prowadzenie ognia pojedynczego i seriami, broń jest wyposażona w spust dwuchodowy. Rolę bezpiecznika pełni chwyt przedni który po złożeniu blokuje zamek. Chwyt przedni służy także do napinania zamka (Jatimatic strzela z zamka otwartego). Broń jest zasilana przy pomocy dwurzędowych magazynków pudełkowych o pojemności 20 lub 40 naboi. Gniazdo magazynka znajduje się pomiędzy chwytami. Lufa o długości 203 mm, posiada 6 bruzd prawoskrętnych o skoku 250 mm. Pistolet maszynowy Jati-Matic jest pozbawiony kolby. Przyrządy celownicze mechaniczne.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki