FANDOM

Jakowlew Jak-52 (ros. Яковлев Як-52) - śmigłowy samolot szkolno-treningowy konstrukcji radzieckiej.
Yak-52 RA1428K

Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-52 w locie

Samolot Jakowlew Jak-52 został zaprojektowany i zbudowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa jako samolot szkoleniowy z myślą o uczniach radzieckiej ochotniczej organizacji DOSAAF (ros. ДОСААФ - Добровольное Общество Содействия с Армии, Aвиации и Флота) współpracującej ściśle z armią i szkolącej zarówno sportowych pilotów cywilnych, jak i pilotów wojskowych. Jak-52 podobnie jak większość radzieckich samolotów wojskowych, został zaprojektowany do pracy w trudnych warunkach przy minimalnych potrzebach konserwacji, co sprawia, że jest niezawodną i niekłopotliwą w eksploatacji maszyną.

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat stały w układzie dolnopłata. Kabina hermetyzowana. Zbiorniki paliwa w skrzydłach. Podwozie z kołem przednim, chowane w locie.

Oblotu samolotu prototypowego dokonano w ZSRR w 1976 roku. Samolot Jak-52 jest rozwinięciem rodziny wcześniejszych samolotów trenigowych Jak-18 oraz jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego Jak-50. Produkcji licencyjnej samolotu podjął się przemysł lotniczy Socjalistycznej Republiki Rumunii (SRR) w 1979 roku w fabryce IAv w miejscowości Bacau. Pierwsze samoloty seryjne wyprodukowano w 1980 roku. Samoloty Jak-52 trafiły również do sił powietrznych kilku zaprzyjaźnionych z ZSRR krajów socjalistycznych w Europie oraz Azji. Po upadku ZSRR duża ilość egzemplarzy tego samolotu została wyeksportowana na zachód m.in. do USA, Wielkiej Brytanii i Australii gdzie trafiły one do cywilnych użytkowników. 16 kwietnia 2004 roku w Rosji (FR) oblatano zmodernizowaną wersję oznaczoną Jak-52M.

Jakowlew Jak-52

Samolot Jakowlew Jak-52 lotnictwa wojskowego ZSRR

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)/ Rumunia (SRR)
  • Producent: OKB Jakowlewa, IAv Aerostar
  • Typ samolotu: szkolno-treningowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1976
  • Produkcja: 1977 - 1998
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 1 800szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: tłokowy, gwiazdowy, 9-cylindrowy M-14P o mocy 300 KM
    Jak52

    Jakowlew Jak-52

  • Rozpiętość: 9,30 m
  • Długość kadłuba: 7,75 m
  • Wysokość: 2,70 m
  • Powierzchnia nośna: 15,0 m²
  • Masa własna: 1 000 kg
  • Masa całkowita: 1 290 kg, 1 423 kg (Jak-52M)
  • Prędkość maks: 300 km/h, 360 km/h (Jak-52M)
  • Prędkość min: 105 km/h, 130 km/h (Jak-52M)
  • Wznoszenie: 7,0 m/s
  • Pułap: 4 000 - 6 000 m (różne źródła)
  • Zasięg: 550 km, 900 km (Jak-52M)
  • Zapas paliwa: ...
  • Rozbieg: 160 m
  • Dobieg: 260 m
  • Uzbrojenie: nie przewidziano

Wersje:

  • Jak-52 - wersja podstawowa. Produkowana w latach 1979 - 1995.
  • Jak-52B (Jak-54) - uzbrojona wersja szturmowo-treningowa. Wyposażona w dwa węzły podskrzydłowe na uzbrojenie podwieszane, wzmocnione skrzydła. Z powodu braku zainteresowania ze strony wojska nie została skierowana do produkcji seryjnej. Oblatana w 1983 roku.
  • Jak-53 - jednomiejscowa wersja akrobacyjna. Oblatana w 1983 roku.
  • Jak-52M - wersja zmodernizowana. Wyposażona m.in. w nowy mocniejszy silnik M-14X o mocy 360 KM, nowe trójłopatowe śmigło, zmodyfikowane skrzydła, fotel wyrzucany, sprzęt do lotów bez widzialności. Zwiększono do 250 l zapas paliwa, a co za tym zasięg lotu wzrósł do 900 km. Oblatana 16 kwietnia 2004 roku.
  • Jak-52W - wersja eksportowa dla Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Wyposażona m.in. w sprzęt do lotów nocnych, hamulce hydrauliczne, bagażnik w kadłubie.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 11:45, lis 7, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki