FANDOM

Jakowlew Jak-130 (ros. Яковлев Як-130) - odrzutowy samolot szkolno-treningowy i szturmowy konstrukcji rosyjskiej.
Jakowlew Jak-130 MAKS 2009

Samolot szkolno-treningowy i szturmowy Jakowlew Jak-130

Konkurs na nowy samolot szkolno-bojowy dla Sił Powietrznych ZSRR mający zastąpić powoli starzejące się samoloty konstrukcji czechosłowackiej Aero L-39 Albatros został ogłoszony pod koniec lat 80-tych. Nowa maszyna miała być uniwersalnym dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów, trenowania zdobytych przez pilotów umiejętności oraz wykonywania bojowych działań szturmowych. Do konkursu stanęły cztery biura konstrukcyjne: Mikojana i Gurewicza, Suchoja, Miasiszczewa oraz Jakowlewa. Do dalszych prac zakwalfikowano dwie konstrukcje Jak-130 oraz MiG-AT. W międzyczasie upadł ZSRR i powstała Federacja Rosyjska (FR), jej gospodarka borykała się początkowo z brakiem funduszy i regresem, a dla rozwoju nowych samolotów potrzebowano dużo pieniędzy, których nie mieli ani konstruktorzy, ani rosyjskie Ministerstwo Obrony. Postanowiono więc skonstruować samoloty wspólnie z firmami zagranicznymi (Jak-130 z włoskim Aermacchi i MiG-AT z firmami francuskimi). Z powodu nieporozumień z włoskim partnerem wspólny rozwój Jak-130 zatrzymał się na etapie końcowym. Firma Aermacchi za kwotę 70 mln dolarów otrzymała cały projekt i pełną dokumentację techniczną, co pozwoliło jej na samodzielne kontynuowanie prac zakończonych stworzeniem samolotu szkolno-treningowego Aermacchi M-346Rosyjskie biuro konstrukcyjne dzięki tak pozyskanym funduszom kontynuowało prace nad Jak-130.

Yakovlev Yak-130

Samolot Jakowlew Jak-130 na Międzynarodowym Salonie Lotniczym Farnborough 2012

Konstrukcja wykonana z lekkich stopów aluminium, magnezu i litu, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat stały w układzie średniopłataWloty powietrza po bokach kadłuba. Kabina hermetyzowana z fotelami wyrzucanymi. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie z kołem przednim chowane w locie. Na wyposażenie standardowe samolotu składają się cyfrowy system sterowania zintegrowanego KSU-130, wielofunkcyjne cyfrowe wskaźniki ciekłokrystaliczne dla każdego pilota oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny na przedniej szybie kabiny.

Oblotu samolotu prototypowego dokonano 25 kwietnia 1996 roku, dokonał tego pilot doświadczalny Andriej Sinicyn. 19 maja 2009 roku dokonano oblotu pierwszego seryjnego samolotu Jak-130 i rozpoczęto produkcję seryjną. W grudniu tego samego roku zakończono próby państwowe. 16 listopada 2011 roku Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej i korporacja "Irkut" podpisali kontrakt na dostawę samolotów szkolno-bojowych Jak-130. Zgodnie z dokumentem, do 2015 roku Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej otrzymają 55 nowych samolotów, które powinny zaspokoić podstawowe potrzeby w zakresie szkolenia pilotów wojskowych. Pod koniec stycznia 2012 roku Ministerstwo Obrony ogłosiło, że planuje zwiększyć liczbę zamówionych Jak-130 o 10 sztukW przyszłości samoloty te mają całkowicie zastąpić przestarzałą flotę czechosłowackich samolotów Aero L-39, według przybliżonych szacunków powinno to nastąpić w ciągu 10-13 lat. Wśród nabywców zagranicznych podpisano zamówienia na 16 samolotów dla Algierii (ARLD), 4 dla Białorusi (RB) i 16 dla Bangladeszu (LRB).
Jak-130

Samolot Jak-130 Rosyjskich Sił Powietrznych w locie

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: Zakłady Lotnicze "Sokół", Irkuckie Zakłady Lotnicze
  • Typ samolotu: szkolno-treningowy
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1996
  • Produkcja: 2009 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 70szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turboodrzutowe AI-222-25
    Jak-130 Sylwetka

    Sylwetka samolotu Jakowlew Jak-130 w trzech rzutach

  • Rozpiętość: 9,84 m
  • Długość kadłuba: 11,49 m
  • Wysokość: 4,64 m
  • Powierzchnia nośna: 23,52 m²
  • Masa własna: 4 600 kg
  • Masa całkowita: 10 290 kg
  • Prędkość maks: 1 037 km/h
  • Prędkość min: 160-180 km/h
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 12 500 m
  • Zasięg: 1 647 km
  • Zapas paliwa: 2 500 l
  • Rozbieg: 510 m
  • Dobieg: 610 m
  • Uzbrojenie: ...

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 16:52, paź 18, 2014 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki