FANDOM

Republika Iraku (arab. , trl. Al-'Irāq, trb. Al-Irak; , trb. Dżumhurijjat al-Irak) – państwo w Azji zachodniej położone nad Zatoką Perską.
Coat of arms (emblem) of Iraq 2008.svg

Godło Republiki Iraku

Flag of Iraq.svg

Flaga Republiki Iraku

Gospodarka

Największym bogactwem naturalnym Iraku są bogate zasoby ropy naftowej oraz gazu ziemnego. Pod koniec lat 80-tych XX wieku roczne wydobycie plasowało Irak na drugim miejscu wśród bliskowschodnich producentów ropy naftowej. Dzięki dochodom uzyskiwanym z jej sprzedaży kraj systematycznie unowocześniał się, rozwijając swą infrastrukturę i tworząc nowe gałęzie przemysłu. Poza ropą naftową i gazem ziemnym Irak posiada bogate złoża siarki (Miszrak), fosforytów (Akaszot) i metali kolorowych. W rolnictwie jest zatrudnionych 13% ludności zawodowo czynnej, która dostarcza taką samą część PKB. Ponieważ Irak nie jest samowystarczalny pod względem żywnościowym, produkty rolne są głównym towarem sprowadzanym z zagranicy. Do głównych roślin uprawnych należą daktyle, ryż, pszenica, jęczmień, proso oraz bawełna. W okolicach wielkich miast rozwija się warzywnictwo i uprawa owoców. Irak należy obok Egiptu (ARE) do głównych światowych producentów daktyli. Największe plantacje palm daktylowych znajdują się w delcie rzek Tygrys i Eufrat.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: arabski, kurdyjski
  • Stolica: Bagdad
  • Ustrój polityczny: republika federacyjna
  • Głowa państwa: prezydent Fu'ad Masum
  • Powierzchnia: 438 317 km² (59. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 30 399 572 (39. miejsce na świecie) - 2011 rok
  • Jednostka monetarna: Dinar iracki

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Irak dysponuje trzema rodzajami sił zbrojnych: wojskami lądowymi, marynarką wojenną oraz siłami powietrznymi. Wojska irackie w 2014 roku liczyły 271,5 tys. żołnierzy zawodowych oraz 528,5 tys. rezerwistów. Według rankingu Global Firepower (2014) irackie siły zbrojne stanowią 68. siłę militarną na świecie.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Iraku:

Biografie:

​Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki