FANDOM

Atak przeprowadzony przez Komorskie Siły Zbrojne i koalicje państw Unii Afrykańskiej na zbuntowaną część państwa Komory, wyspe Anjouan. Celem inwazji było pokonanie separatystów i ponowne przejęcie kontroli przez rząd Komorów.
734px-Anjouan invasion-map-en.svg

Mapa przedstawiająca przebieg inwazji

Przyczyny KonfliktuEdytuj

Już w 1997 wyspy Anjouan i Moheli poklamowały niepodległość od Komorów. Państwa te zostały znowu zjednoczone konstytucją w 2002. W wyniku tego Mohamed Bacar został wybrany w wyborach lokalnych na 5-letnią kadencję prezesa wyspy Anjouan. Termin kadencji jego, jak i ówczesnego prezydenta wysp Houmadi Caambi minął 14 kwietnia 2007. Komorskie siły wojsk federalnych bezskutecznie próbowały przejąć kontrolę nad rezydencją prezesa wyspy i prezydenta kraju. Kontrola ta była potrzebna, bo w przeprowadzonych 14 maja 2006 wyborach prezydenckich wygrał Ahmed Abdallah Sambi, który stał się następcą Caambiego. Houmadi Caambi ustąpił miejsca nowemu prezydentowi w czasie próby odbicia stolicy Komorów, Moroni, w czasie której zgineło kilku żołnierzy. W Październiku 2007 Unia Afrykańska nałożyła sankcje gospodarcze na wyspe Anjouan i jej przywódce Mohammeda Bacara. Dodatkowo na wyspę nałożono blokadę morską. Na nie przejmującego się sprawą prezesa wyspy nakładano kolejne sankcje i wreszcie w lutym 2008 Unia Afrykańska zdecydowała się na rozwiązanie militarne. Tylko Francja sprzeciwiła się działaniom militarnym.

PrzygotowaniaEdytuj

W marcu 2008 500 żołnierzy Komorów wylądowało na pobliskiej wyspie Moheli gdzie trwały przygotowania do inwazji. Na Moheli dotarli również żołnierze z koalicji Unii Afrykańskiej. Swoich żołnierzy na inwazje dostarczyli: Senegal (750 żołnierzy), Tanzania (500), Sudan (600). Libia zaoferowała wsparcie logistyczne a Francja szkolenie żołnierzy koalicji. 3 marca 2008 nastąpił pożar statku który transportował na wyspe paliwo. Przyczyny pożaru nie są znane. 19 marca śmigłowiec Francuskich Sił Powietrznych rozbił się przy linii brzegowej Anjouanu.

Przebieg InwazjiEdytuj

24 marca pięć statków transportujących 1500 żołnierzy wyruszyło z portu na Moheli w strone wyspy Anjouan. Nad wyspą latały helikoptery które zrzucały nad miejscowościami ulotki informujące o ataku i nie wychodzeniu z domów.  Mohamed Bacar stwierdził: Będziemy walczyć aż do śmierci. 25 marca 450 żołnierzy wylądowało na północy wyspy. O 5 rano w mieście Ouani w pobliżu lotniska i portu lotniczego słyszano pierwsze strzały. Pałac prezydencki został opuszczony w połowie dnia. Przez cały dzień na wyspie działała ciężka artyleria. Siły komorskie szukały kryjówki Bacara. Lotnisko w Ouani zostało zabezpieczone. Siły koalicyjne rozdzieliły się: jeden oddział poszedł na południowy zachód aby szukać partyzantów, a drugi oddział udał się w kierunku południowo-wschodnim do portu Bambo M'Sanga i miasta Domoni.
KOMOR

Komorscy żołnierze na Anjouanie

Wczesne doniesienia wskazywały że Mohammed Bacar wraz z rządem ukrywają się w wnętrzu wyspy. Jednak Później okazało się że Mohammed Bacar uciekł z wyspy łodzią w kierunku Majotty.Pułkownik Mohamed Bacar został dostrzeżony w miejscowości Sadanpoini gdzie bez wątpienia jego zamierzał uciec na kwassa (mały kajak). Według różnych źródeł, Mohamed Bacar jest ubrany jak kobieta - oświadczył Abdourahim Said Bacar, rzecznik rządu.

Skutki InterwencjiEdytuj

26 marca potwierdzono jego azyl polityczny na Majotcie. Rząd Komorów zwrócił się do Francji o powrót sił francuskich na Komory. Wydarzenia te spowodowały antyfrancuskie nastawienia na komorach i protesty w Moroni. Francja odparła, że niesłusznie została oskarżona o udzielenie azylu Bacarowi. 27 marca Mohamed Bacar został przeniesiony na wyspę Réunion, gdzie został przesłuchany i oskarżony za nielegalny pobyt na terytorium Francji podczas przenoszenia broni przez jego 23 bojowników. 29 marca Mohamed Bacar został aresztowany. 18 kwietnia Bacar z 21 strażnikami został zwolniony z więzienia i przeniesiony do aresztu domowego na Réunion we francuskiej wojskowej bazie lotniczej. Komorskie oskarżenie wobec Francji w sprawie azylu politycznego zostało wycofane 15 maja 2008. Francja zaś ogłosiła, że będzie pomagać w wysiłkach rządu komorskiego. Wybory na Anjouanie odbyły się 15 czerwca.

StratyEdytuj

Żołnierze Komorscy i Unii Afrykańskiej nie odnieśli strat wojskowych. Separatyści w czasie walk stracili 3 bojowników, 10 zostało rannych a 100 aresztowanych (1/5 całego odziału). 11 cywilów zostało rannych.

Użytkownik:Dominikier35 26 Czerwiec 2013 14:50