FANDOM

Humanitarian Aide
Interwencja NATO w Afganistanie - działania wojskowe na terytorium Afganistanu zapoczątkowane 7 października 2001 roku.

InformacjeEdytuj

Konflikt Interwencja NATO w Afganistanie
Data 7 października 2001 – nadal
Lokalizacja Afganistan
Wojujący

m.in:

m.in:

Dowódcy

Straty wśród żołnierzy (2010) ok. 14 000 ok. 38 000

Sprzęt i uzbrojenie:Edytuj

ISAF i Afganistan:

Talibowie i Al-Kaida:Edytuj

Geneza:Edytuj

CNN911scrn

World Trade Center

Na końcu lat 90-tych do Afganistanu przybył poszukiwany przez USA w związku z oskarżeniami o terroryzm Osama bin Laden, a talibowie, z którymi łączył go radykalizm poglądów, udzielili mu gościny. Już w 1998 roku USA zażądały jego wydania za zamachy w Kenii i Tanzanii. Talibowie odmówili. W sierpniu 1998 roku na jeden z obozów należących do organizacji bin Ladena spadły amerykańskie pociski typu Tomahawk. W listopadzie 1999 roku ONZ nałożyła na Afganistan sankcje ekonomiczne, również żądając wydania bin Ladena. Sankcje wzmocniono w styczniu 2001 roku (m.in. zakazem sprzedaży broni do Afganistanu).

We wrześniu 2001 roku roku terroryści z organizacji Al-Kaida dokonali ataku na terytorium USA. Atak na obiekty cywilne wywołał falę wzburzenia w państwach członkach NATO. W efekcie zgodnie z art.5 Traktatu uznano, iż zaatakowany został jeden z członków NATO i podjęto decyzję o działaniach odwetowych w stosunku do autorów zamachu. Jako winnego wskazywano od początku Afganistan rządzony wówczas przez Talibów.

PrzebiegEdytuj

Działania wstępneEdytuj

400px-ISAF-Logo.svg

Logo ISAF

20 września 2001
r w trakcie sesji Kongresu USA Prezydent George W. Bush postawił Talibanowi ultimatum – wydać Stanom Zjednoczonym liderów Al-Kaidy przebywających na terytorium Afganistanu,; – uwolnić wszystkich uwięzionych obcych narodowości, w tym 16 obywateli amerykańskich,; – zapewnić ochronę zagranicznym dziennikarzom, dyplomatom i osobom niosącym pomoc humanitarną,; – zamknąć obozy treningowe organizacji terrorystycznych ("hand over every terrorist and every person and their support structure to appropriate authorities") – udostępnić przedstawicielom ONZ pełen dostęp do tych obozów treningowych celem weryfikacji ich zamknięcia.

21 września 2001 r. przedstawiciele Talibanu w ambasadzie w Pakistanie odrzucili ultimatum Busha.

Canadian soldiers afghanistan

Żołnierze kanadyjscy w Afganistanie

Około 16:15 czasu UTC (tj około 20:45 czasu lokalnego) w niedzielę 7 października 2001 roku amerykańskie oraz brytyjskie siły powietrzne rozpoczęły bombardowanie wyznaczonych celów na terenie zajmowanym przez siły Talibanu oraz Al-Kaidę. W szczególności atak sięgnął celów położonych w stolicy Kabulu gdzie zbombardowano elektrownię oraz lotnisko a także Kandahar (siedziba przywódcy Talibanu – mułły Omara) oraz Dżalalabad (obóz treningowy). Taliban określił ten atak jako atak na islam.

O godzinie 17:00 (czasu UTC), Prezydent Bush poinformował w wystąpieniu telewizyjnym o podjętych działaniach.

Bitwa o Tora BoraEdytuj

Urban combat
Podczas pierwszych etapów wojny, rozpoczętej po zamachach przeprowadzonych 11 września na Stany Zjednoczone. Celem operacji wojsk USA oraz ich sojuszników było schwytanie lub zabicie lidera Al-Kaidy, Osama bin Ladena, ukrywającego się w kompleksie jaskiń Tora Bora. Mimo pokonania sił talibów i Al-Kaidy, cel ten nie został zrealizowany.

Operacja AnacondaEdytuj

Od 1 do 18 marca 2002 trwały potyczki pomiędzy obiema stronami konfliktu. Siły specjalne koalicji uzyskiwały widoczną przewagę choć siły wroga były znacznie większe niż przypuszczano - nie 150 a okolo 1000 Talibów znajdowało się w zasięgu działań. 10 marca następuje praktyczny koniec bitwy lecz jeszcze 12 marca Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i Afgańska Armia Narodowa czyści dolinę z pozostałych rebeliantów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki