FANDOM

Interdynamics mks
Interdynamics MKS - skonstruowany w połowie lat 70. XX wieku w szwedzkiej firmie Interdynamics AB karabin szturmowy.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Interdynamics MKS
Państwo Szwecja
Producent Interdynamics AB
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy ? - 1979
Produkcja seryjna -
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 634
Masa (kg) 2,75
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 750 - 1100
Zasięg skuteczny (m) 250 - 400
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 975

Historia i opisEdytuj

Szwedzka firma Interdynamics AB próbowała w połowie lat 70 wejść na rynek karabinów szturmowych ze swoim nowym projektem - MKS. Był to karabin działający na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór w lufie, zasilany z pudełkowego magazynka o pojemności 30 naboi standardowego kalibru 5.56x45mm . Zbudowany był ze stalowgo szkieletu obitego stalową blachą. Firma za sprawą dążenia wszystkich firm zbrojeniowych z całego świata do zmniejszenia wagi i rozmiarów broni szturmowej, przy pozostawieniu jak najdłuższej lufy, zaprezentowała swój projekt karabinu MKS, w którym zastosowano magazynek jako rękojeść. Pomysł był oryginalny, ale zarazem nie trafiony. Wydatnie zmniejszyło to wagę i rozmiary broni, ale strzelanie stało się bardzo niewygodne. MKS używał bowiem standardowych magazynków NATO, które musiały być ustawiane pod odpowiednim kątem w stosunku do linii lufy, miały one także dość ostre krawędzie. Karabiny MKS pozostały tylko w wersji prototypowej i nigdy nie były wyprodukowany w jakiejkolwiek wersji seryjnej. MKS miał możliwość strzelania w trybie automatycznym i pojedynczym i posiadał regulator ciśnienia gazów. Kolba była zrobiona ze stalowych rurek i składała się na prawą stronę. Odkryte przyrządy celownicze były typu szczerbinowego i miały nastawy na 250 i 400 metrów. Projektowano też wersję "carbine", która różniła się tylko tym, że miała krótszą o około 100 mm lufę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki