FANDOM

Interdynamics MKR-2.jpg
Interdynamics MKR - szwedzki karabin szturmowy skonstruowany ma początku lat 80. XX wieku w firmie Interdynamics AB. Nie produkowany seryjnie.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Interdynamics MKR
Państwo Szwecja
Producent Interdynamics AB
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy lata 80 XX wieku
Produkcja seryjna -
Kaliber Nabój 4,5 x 26 mm RF
Długość (mm) 840
Masa (kg) 3
Pojemność magazynka 50
Zasięg maksymalny (m) 300
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 1000

Historia i opisEdytuj

Interdynamics mkr.jpg
W latach 70. większość czołowych armii rozpoczęła proces zastępowania karabinów kalibru 7,62 mm bronią kalibru 5,56 (kraje NATO) lub 5,45 (kraje Układu Warszawskiego). Małokalibrowe pociski miały większą prędkość początkową, płaską trajektorię i dobrą przebijalność. Sukces amunicji 5,45 i 5,56 mm spowodował rozpoczęcie prac nad amunicją jeszcze mniejszych kalibrów. W Szwecji takie prace rozpoczęła firma Interdynamics AB. Bazą dla nowego naboju stał się nabój bocznego zapłonu .22 WMR kalibru 5,56 mm. Jego łuska została zwężona w przedniej części i osadzono w niej wykonany z brązu pocisk kalibru 4,5 mm o masie 1,58 g. Dzięki wysokiej prędkości początkowej skuteczność amunicji na dystansach do 300 m miała być porównywalna z pociskiem naboju 5,56 mm.

Amunicją 4,5 × 26 mm RF miał być zasilany karabin MKR także opracowany w firmie Interdynamics AB. Był on zbudowany w układzie bullpup i działał na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Komora zamkowa, kolba i łoże karabinu MKR były wykonane z polimeru. Zasilany był z łukowego magazynka znajdującego się za chwytem pistoletowym. Magazynek był bardzo oryginalny, dwurzędowy, w którym naboje były ustawione do dołu, dopiero w fazie podawania naboju do komory, podajnik "obracał go" do pozycji wyjściowej (przez to łukowata pierwsza ścianka magazynka). Rękojeść przeładowania umieszczono na górze broni.

Testy wykazały że zastosowanie amunicji bocznego zapłonu, z kryzą wystającą zwiększyło liczbę zacięć. Zakwestionowano także skuteczność pocisku kalibru 4,5 mm i możliwość opracowania amunicji specjalnej (smugowej, przeciwpancernej itd.) tego kalibru. W rezultacie prace nad amunicją 4,5 mm RF i karabinem MKR zakończono.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki