FANDOM

Uzi tlumik 02

MAC-10 z tłumikiem dźwięku

Ingram M10 (MAC-10) - amerykański pistolet maszynowy niewielkich wymiarach. Charakteryzuje się prostą konstrukcją. Ze względu na podobną konstrukcje zewnętrzną często bywa mylony z Uzi. Broń z powodu strzelania z zamka otwartego oraz niezbyt dobre przyrządy celownicze charakteryzuje się słabą celnością podczas strzelania ogniem pojedynczym, natomiast niewielka masa oraz brak łoża powodują niezbyt dobrą celność podczas strzelania seriami. Na podstawie pistoletu maszynowego Ingram M10 skonstruowano odmiany samopowtarzalne przeznaczone na rynek cywilny. Niektóre z tego typu odmian wyposażone są w długą lufę umieszczoną wewnątrz perforowanej osłony.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Ingram M10 Ingram M11
Państwo USA
Producent Military Armament Corporation
Projektant Gordon Ingram
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1964 1972
Produkcja seryjna 1970 - nadal 1972 - nadal (także jako Cobray 9mm)
Kaliber Nabój .45 ACP, Nabój 9 x 19 mm Parabellum Nabój .380 ACP
Długość (mm) 280 244
Masa (kg) 2,84 1,59
Pojemność magazynka 30/32 16/32
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 1090-1145 1200
Zasięg skuteczny (m) 50-70 50
Zasięg maksymalny (m) 100
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 280 - 366 980

HistoriaEdytuj

Ingram M10 został skonstruowany w latach 60. przez Gordona Ingrama. Ingram od 1969r rozpoczął prace w firmie Sionica Corporation nad rozpoczęciem produkcji seryjnej, w 1970r firma Sionics Corporation została włączona do firmy Military Armament Company. W firmie Military Armament Corporation produkowano pistolet maszynowy Ingram M10 w wersji zasilanej nabojem 9x19mm Parabellum oraz w odmianie dostosowanej do naboju 11,43x23mm (.45 ACP). Produkowano również pistolet maszynowy Ingram M11 zasilany nabojem 9x17mm Short (.380 ACP). Firma Military Armament Company zakończyła produkcję pistoletów maszynowych Ingram w 1976r, prawa do produkcji zostały natomiast zakupione przez firma RBP Industries Incorporated. Kopie pistoletu maszynowego Ingram produkowane były również przez firmę SWD Incorporated oraz Cobray.

OpisEdytuj

Ingram M10 działa na zasadzie odrzutu zamka swobodnego, broń strzela z zamka otwartego. Pistolet posiada zamek teleskopowy który w przednim położeniu nachodzi na lufę i obejmuje ją. Nie zastosowano zatrzasku zatrzymującego zamek w tylnym położeniu po wystrzeleniu z magazynka ostatniego naboju. Wewnątrz rączki zamkowej znajduje się wycięcie przez które przechodzi linia celownicza. Nieruchoma podczas strzelania rączka zamkowa znajduje się na górnej powierzchni komory zamkowej wykonanej ze stali metodą tłoczenia. Obrót rączki zamkowej powoduje unieruchomienie zamka i tym samym zabezpieczenie pistoletu, broń można zabezpieczyć z zamkiem w przednim i tylnym położeniu. Rączka zamkowa w położeniu zabezpieczającym broń zasłania przyrządy celownicze, przypominając strzelcowi o konieczności odbezpieczenia pistoletu przed rozpoczęciem strzelania. Bezpiecznik nastawny znajduje się również na dolnej powierzchni komory spustowej przed spustem, wewnątrz kabłąka spustu. Przednie położenie bezpiecznika powoduje odbezpieczenie broni, natomiast tylne zabezpiecza pistolet. Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i ciągłym, skrzydełko przełącznika rodzaju ognia umieszczono po lewej stronie komory zamkowej nad przednią ścianką kabłąka spustu. Przednie położenie skrzydełka umożliwia strzelanie ogniem ciągłym, natomiast tylne ogniem pojedynczym. Pistolet posiada mechanizm uderzeniowy z iglicą stałą osadzoną na zamku. Okno wyrzutowe łusek umieszczono po prawej stronie komory zamkowej. Gniazdo magazynka umieszczono wewnątrz chwytu pistoletowego. Zatrzask magazynka znajduje się na dolnej powierzchni chwytu pistoletowego za gniazdem magazynka. Broń wyposażona jest w lufę z zewnętrznym gwintem do mocowania dwustopniowego wielokomorowego tłumika dźwięku. Pistolet nie posiada łoża i przedniego chwytu pistoletowego, zastosowano natomiast rzemień przymocowany do dolnej powierzchni przedniej części komory zamkowej. Broń posiada metalową kolbę wysuwaną. Zastosowano stałe mechaniczne przyrządy celownicze składające się z muszki i celownika z przeziernikiem. Rozkładanie cześciowe następuje poprzed odłączenie komory spustowej.

WersjeEdytuj

Opracowano dwa wzory pistoletu Ingram, oznaczone są one jako M10 (MAC-10) i M11 (MAC-11). Obydwa wzory mają identyczną konstrukcję , różnią się jedynie wymiarami, masą i rodzajami stosowanych nabojów. Wszystkie wersje posiadają na lufie gwint do mocowania tłumika dźwięku.

Pistolet maszynowy Ingram M10 jest wyposażony w lufę o kalibrze 11,43 mm natomiast pistolet maszynowy Ingram M11 jest wyposażony w lufę o kalibrze 9 mm

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki