FANDOM

Indonezja - państwo w Azji Południowo-Wschodniej położone m.in na wyspach Borneo, Jawa, Sumatra, Celebes, Nowa Gwinea (zachodnia część).
National emblem of Indonesia Garuda Pancasila.svg

Godło Indonezji

Flaga Indonezji

Flaga Indonezji

Indonezja jest największym państwem wyspiarskim. Członek ONZ, ASEAN, WTO. W 2009 roku zawiesiła członkostwo w OPEC, gdyż pięć lat wcześniej stała się importerem netto ropy naftowej i wciąż rośnie jej uzależnienie od importu tego surowca. Na Indonezji żyje wiele plemion, niektóre posiadają swoje regiony autonomiczne. Rzadko dochodzi do konfliktów. Obecnie Indonezja jest bogatym państwem zaliczanym do Azjatyckich Tygrysów. Mimo że kraj niej jest już członkiem OPEC, a ropę się importuje, miejscowe rafinerie nie zostały zamknięte. Indonezja sprzedaje gaz ziemny do Japonii. Bardzo dobrze rozwinięte jest rolnictwo. Uprawia się owoce, herbatę, tytoń, kauczuk, pieprz. Na wyspie Jawa bardzo dobrze rozwinięty jest przemysł przetwórczy. Działają tam fabryki samochodów i broni (PT Pindad). Niepodległość proklamowano w 1949 roku. Przedtem była kolonią Holenderską. Indonezja przyłączyła do siebie kolonie Nowa Gwinea Holenderska (obecnie prowincja Iriana Zachodnia). Kiedy w 1965 roku lewicowy rząd Indonezji postanowił znacjonalizować (upaństwowić) kopalnie ropy naftowej, do akcji włączyły się dwa kapitalistyczne mocarstwa USA i Wielka Brytania. Dwa lata później dokonano wojskowego zamachu stanu wspieranego przez oba wyżej wymienione kraje w wyniku którego do władzy doszedł generał Suharto, późniejszy krwawy dyktator Indonezji. Za jego rządów śmierć poniosło okolo pół miliona obywateli. Ponadto za jego rządów w 1975 roku dokonano agresji na prowincję Timor Wschodni (9 dni po ogłoszeniu niepodległości) i wymordowano znaczną część jego mieszkańców. Niespodobało się to ONZ. W 2002 roku we wschodniej części wyspy Timor żołnierzy Indonezji zastąpiły "błękitne hełmy" a Timor Wschodni na nowo stał się niepodległym państwem. Po odejściu od władzy wojskowej dyktatury generała Sucharto rozpoczęto dialog z Timorem Wschodnim (państwo to używa m.in indonezyjskiej broni). Indonezja współpracuje z wieloma krajami w tym z Polską (RP).

Informacje

Prezydent Susilo Bambang Yudhoyono
liczba ludności 237 600 000
powierzchnia 1 919 440 km²
język urzędowy bahasa indonesia
PKB całkowite 846,4 mld USD
PKB na osobe 3512 USD
religie dominujące islam (86,1%)

chrześcijaństwo (8,7%)

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • PT Pindad - firma zbrojeniowa
  • Pertamina - państwowa firma naftowa
  • PT Hyundai Indonesia - producent samochodów

Armia

Siły zbrojne Indonezji są jednymi z największych na swiecie.Służy w nich 476 000 żołnierzy. Siły te są podzielone na wojska lądowe,siły powietrzne i marynarke wojenną. Posiadają one sprzęt wyprodukowany w Indonezji ale także z zagranicy (USA, Rosja, Niemcy, Polska, Czechy)

Sprzęt i uzbrojenie wojska Indonezji:

Biografie:

Galeria: