FANDOM

Iljuszyn Ił-76 (ros. Ильюшин Ил-76) - samolot transportowy konstrukcji radzieckiej zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym im. Iljuszyna.

Ił-76

Samolot Iljuszyn Ił-76 linii lotniczych Volga Dniepr

Samolot transportowy Iljuszyn Ił-76 został opracowany i skonstruowany według wstępnych zamierzeń w celu zastąpienia turbośmigłowego samolotu transpotowego Antonow An-12. Miał być zdolny do transportu ładunku o wadze 40 ton na odległość 5000 km w czasie mniejszym niż 6 godzin i być zdolnym do startu na krótkich pasach startowych, operowania z lotnisk gruntowych oraz móc pracować w niesprzyjających warunkach pogodowych. Konstrukcja była inspirowana amerykańskim samolotem transportowym Lockheed C-141 Starlifter.
Ił-76 MS

Iljuszyn Ił-76 należący do Ministerstwa Nadzwyczajnych Spraw Rosji (ros. МЧС России)

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, usterzenie poziome w układzie górnopłata. Kabina załogi i ładownia hermetyzowane. Ładownia mieści 140 skoczków spadochronowych lub pojazdy, lub 40 000 kg ładunku. W dole tyłu kadłuba drzwi ładunkowe otwierane w locie do zrzutów. W ładowni dźwig sufitowy o udźwigu 30 000kg. Zbiorniki paliwa w skrzydłach. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie z kołami przednimi chowane w locie.

Oblotu prototypu dokonano w dniu 25 marca 1971 roku. Pierwszy samolot seryjny dostarczono do Sił Powietrznych ZSRR w czerwcu 1974 roku. Następnie stał się on głównym radzieckim samolotem transportowym. Od 1976 roku był eksploatowany przez linie Aerofłot. Obecnie Ił-76 jest produkowany w rosyjskich Zakładach Lotniczych Aviastar w Uljanowsku i Zakładach Lotniczych im. W. Czkałowa w Uzbekistanie. Dotychczas wyprodukowano 938 egzemplarze tego samolotu. Jest jednym z najpowszechniejszych samolotów transportowych. W 1990 roku wprowadzono zmodernizowane wersje MD i MT lecz z powodu kłopotów finansowych wyprodukowano ich ograniczoną ilość. W 1997 roku produkcję zawieszono. W 2004 roku część samolotów zmodernizowano, wymieniając im silniki.
Ił-78

Samolot zbiornikowy Ił-78 należący do Indyjskich Sił Powietrznych

W latach 1979-1991, Siły Powietrzne ZSRR przy pomocy samolotów Ił-76 wykonały 14 700 lotów do Afganistanu, transportując 786 200 żołnierzy oraz 315 800 ton ładunków. Ił-76 przetransportował 89 % wojsk radzieckich oraz 74 % towarów potrzebnych w Afganistanie. Ponieważ afgańscy rebelianci nie mogli z ziemi zestrzelać wysoko latających samolotów Ił-76, ich taktyką na zestrzelenie był atak podczas startu lub lądowania. Samoloty te były często trafiane przez rakiety naziemne czy też dużego kalibru karabiny maszynowe, lecz silne płatowce były prawie nie do zniszczenia i nawet po atakach nadal sprawnie działały. Ił-76 miał zadziwiająco niski wskaźnik rotacji w okresie konfliktu. Bazując na tym doświadczeniu, większość kanadyjskiego wyposażenia Sił Powietrznych w Afganistanie oblatywała tereny te przy użyciu cywilnej wersji Ił-76. W 2006 roku rosyjskie Siły Powietrzne miały około 200 samolotów Ił-76S. Samolot Ił-76 jest bardzo uniwersalną i wszechstronną maszyną transportową, mogącą operować w każdym rejonie świata, za co jest chwalony przez pilotów.

Illuszyn

Iljuszyn Ił-76

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: ZSRR,Rosja
  • Producent: ...
  • Typ samolotu: transportowy
  • Załoga: 4-7 osób + 30 pasażerów
  • Prototypy: 1971
  • Produkcja: 1975 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ponad 960szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4 turboodrzutowe Sołowiew D-30KP
    Ilyushin IL-76MD

    Samolot Iljuszyn Ił-76MD

  • Rozpiętość: 50,50 m
  • Długość kadłuba: 46,60 m
  • Wysokość: 14,70 m
  • Powierzchnia nośna: 300,0 m2
  • Masa własna: 89 000 kg
  • Masa całkowita: 170 000 kg
  • Prędkość maks: 900 km/h
  • Prędkość min: 220 km/h
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 15 000 m
  • Zasięg: 4 400 km
  • Rozbieg: 1 700 m
  • Dobieg: 900 m
  • Zapas paliwa: 81 800 l
  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: w wersjach wojskowych tylne stanowisko z działkiem GSz-23 kal. 23 mm
    Il76-03

    Sylwetka samolotu transportowego Iljuszyn Ił-76 w trzech rzutach

Wersje:

  • Iljuszyn Ił-78 - opracowany w 1983 roku samolot zbiornikowy (powietrzny tankowiec) będący modyfikacją samolotu Ił-76

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 22 Lipiec 2013 15:08

Więcej z Fandomu

Losowa wiki