FANDOM

Iljuszyn Ił-38 (ros. Ильюшин Ил-38) - samolot patrolowy morski konstrukcji radzieckiej.
IL-38

Samolot patrolowy morski Iljuszyn Ił-38

Samolot Ił-38 został zaprojektowany i opracowany w biurze konstrukcyjnym OKB-240 im. Iljuszyna jako wersja rozwojowa samolotu pasażerskiego Ił-18W z 1956 roku. Samolot jest przeznaczony do prowadzenia (samodzielnie lub wspólnie z okrętami) akcji poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych, nadzoru i patrolowania morza, ustawiania pól minowych, prowadzenia akcji poszukiwawczych oraz ratowniczych dalekiego zasięgu. W porównaniu do Iła-18 przekonstruowano kadłub samolotu skracając jego przód i wydłużając tył. W rezultacie skrzydła zostały przesunięte do przodu o trzy metry. W środkowej części kadłuba umieszczono dwie ogrzewane komory ładunkowe przeznaczone do przenoszenia różnorodnych środków oraz uzbrojenia przeznaczonych do wykrywania i zwalczania celów nawodnych oraz podwodnych. W przedniej części kadłuba pod kabiną pilotów zainstalowano gondolę mieszczącą antenę radaru obserwacyjno-poszukiwawczego systemu "Berkut-38". W ogonowej części kadłuba znajduje się wydłużona osłona dedektora Magnetometru.
Il-38 (1)

Ił-38 lotnictwa wojskowego ZSRR w locie patrolowym

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyńcze, usterzenie poziome w układzie dolnopłata. Kabina hermetyzowana. Wyposażenie radiolokacyjne (m.in. radary, boje hydroradiolokacyjne, boje hydroakustyczne pasywne i aktywne), magnetometryczne (magnetometr APM-60 lub APM-73 do wykrywania okrętów podwodnych) oraz do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w skrzydłach. Podwozie trójpodporowe z kołami przednimi, chowane w locie. Na wyposażenie standartowe samolotu składa się m.in. system nawigacyjno-pilotażowy "Droga-4B-2K", autopilot AP-6E, urządzenie nawigacyjne ANP-3B, radiokompas ARK-B.

Ilyushin Il-38

Ił-38 lotnictwa wojskowego Rosji w Locie

Oblotu prototypu dokonano 27 września 1961 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1967 roku, dwa lata później 17 stycznia 1969 roku samolot oficjalnie wszedł na wyposażenie Armii Radzieckiej. Oprócz Związku Radzieckiego (ZSRR) samolotu Ił-38 używała Marynarka Wojenna Republiki indii (RI), do której trafiło 5 egzemplarzy tej maszyny. Produkcję zakończono w 1972 roku po wybudowaniu 65 egzemplarzy.

Po wejściu samolotu do służby ujawniły się wady związane m.in. z wysoką awaryjnością komputerów pokładowych (średnio ulegały one awariom co 1,5 - 2 godziny), a także wysoki procent braku głównie stosowanych boi hydroradiolokacyjnych RGB-1 (do 30%). Już w 1969 roku podjęto decyzje o modernizacji systemów, jednak nie została ona przeprowadzona z tej przyczyny, że komputer pokładowy "Płomień-264" nie przewidywał przetwarzania informacji z zaplanowanowanego do zamontowania systemu "Latawiec-M". W latach 80-tych, ze względu na starzenie się systemu PPK "Berkut" zdecydowano się jednak na modyfikację samolotu pod użycie nowych boi pasywno-aktywnych typu RGB-16, a także bomb akustycznych. Opracowano system "Szmaragd", w skład którego wszedł 68-kanałowy odbiornik "Wołchow", urządzenia do zbierania i obróbki informacji z boi sonarowych RGB-16, bloków zestawu PPK "Berkut". Łącznie zmodernizowano 12 samolotów. Pod koniec lat 80-tych rozpoczęto prace nad nowym systemem przeciwpodwodnym "Nowella", ale z powodu upadku ZSRR i braku funduszy system okazał się niepotrzebny dla krajowego lotnictwa morskiego. Zainteresowały się nim natomiast Indie, na uzbrojeniu których znajdują się Iły-38. Nowy samolot otrzymał nazwę Ił-38SD (Sea Dragon - Morski Smok). Łącznie przebudowano 6 samolotów. Nieco później zdecydowano się na udoskonalenie oraz instalację systemu "Nowella" na rosyjskich Ił-38, zmodernizowany wariant nazwano Ił-38N. Ta wersja patrolowa przeznaczona jest dla prowadzenia podwodnego, nawodnego i powietrznego rozpoznania i zwiadu, wyszukiwania celów, zwiadu radiotechnicznego oraz radiozagłuszania. W 2015 roku przekształcono w ten sposób 5 samolotów. W służbie Wojenno Morkiej Floty Rosji pozostaje łącznie ze zmodernizowanymi 51 egzemplarzy samolotu.

Ił-38N(1)

Iljuszyn Ił-38N

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Zakład nr 30 "Sztandar Pracy" w Moskwie
  • Typ samolotu: patrolowy morski
  • Załoga: 7 osób
  • Prototypy: 1961
  • Produkcja: 1967-1972
  • Wyprodukowane egzemplarze: 65szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4 turbośmigłowe Iwczenko AI-20M o mocy 4 250 KM każdy
    Ilyushin Il-38SD

    Iljuszyn Ił-38SD Marynarki Wojennej Republiki Indii w 2007 roku

  • Rozpiętość: 37,42 m
  • Długość: 39,60 m
  • Wysokość: 10,10 - 10,16 m (różne źródła)
  • Powierzchnia nośna: 140 m²
  • Masa własna: 34 700 - 36 000 kg (różne źródła)
  • Masa całkowita: 63 500 - 68 000 kg (różne źródła)
  • Prędkość maks: 650 km/h
  • Prędkość min: 190 km/h
  • Wznoszenie: 5,33 m/s
  • Pułap: 11 000 m
  • Zasięg: 9 500 km
  • Zapas paliwa: 26 650 - 30 000 l (różne źródła)
  • Rozbieg: 1 700 m
  • Dobieg: 1 070 m
  • Uzbrojenie: dwie komory bombowe na uzbrojenie: bomby głębinowe niekierowane i kierowane, torpedy, miny, boje sonarowe lub kontenery ze sprzętem ratowniczym, łączny udźwig uzbrojenia: 8 400 kg.

Wersje:

  • Ił-38 - podstawowa wersja seryjna.
  • Ił-38 sylwetka

    Sylwetka samolotu Iljuszyn Ił-38 w trzech rzutach

    Ił-38SD
    - zmodernizowana wersja patrolowa i przeciwpodwodna wyposażona w nowy system obserwacyjno-nawigacyjny "Nowella" oraz dwa dodatkowe zamki na uzbrojenie podwieszane zlokalizowane pod centropłatem samolotu. Nową wersję nazwano "Morski Smok". Zewnętrznie nowa wersja różni się dodatkową anteną radaru umieszczoną nad kabiną załogi. W ten sposób zmodernizowano wszystkie samoloty używane przez Marynarkę Wojenną Indii.
  • Ił-38N ("Nowella") - zmodernizowana do standartu Ił-38SD wersja Ił-38 dla Wojenno Morskiej Floty Rosji. W roku 2015 przebudowano w ten sposób 5 samolotów.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 15:24, maj 22, 2016 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki