FANDOM

I wojna w Zatoce Perskiej - konflikt zbrojny zapoczątkowany 2 sierpnia 1990 roku zbrojnym najazdem Republiki Iraku (RI) na Kuwejt, zakończony wyzwoleniem Kuwejtu przez międzynarodową koalicję wiosną 1991 roku, w ramach wojskowej operacji Desert Storm (Pustynna Burza).

InformacjeEdytuj

Konflikt I wojna w Zatoce Perskiej
Data 2 sierpnia 1990 – 3 marca 1991
Lokalizacja Kuwejt, Irak (RI), Arabia Saudyjska, Izrael
Wynik Wyzwolenie Kuwejtu
Wojujący
Dowódcy
Straty wśród żołnierzy 1 592 20 000 - 35 000

Uzbrojenie:Edytuj

Koalicja:Edytuj

Irak:Edytuj

Przebieg konfliktu:Edytuj

PoczątekEdytuj

Po wojnie z Iranem (1980–1988) gospodarka Iraku poważnie ucierpiała. Ponad 80 miliardowe długi były nie do zwrócenia. Prezydent Iraku (RI) Saddam Husajn powoływał się jednak przede wszystkim na historyczne zaszłości między Kuwejtem a Irakiem. Faktem jest, iż terytorium Kuwejtu było pod władzą osmańską z dowództwem w Basrze, jednak faktyczną władzę sprawowali w Kuwejcie Brytyjczycy. Kuwejt bowiem, od 1899 roku, pozostając formalnie w granicach Imperium Osmańskiego, stał się protektoratem brytyjskim, a od 1918 roku terytorium mandatowym Wielkiej Brytanii. Jednym z głównych powodów agresji Iraku na Kuwejt była również kwestia dostępu do kuwejckich złóż ropy naftowej, które są po Arabii Saudyjskiej największymi złożami tego surowca na świecie. Husajn wykorzystał fakt, że na arenie międzynarodowej nastąpiły znaczące zmiany (upadek ZSRR, zjednoczenie Niemiec). Nie liczył się on z możliwością zdecydowanej międzynarodowej kontrakcji w odpowiedzi na podbój Kuwejtu. Jednak świat zareagował negatywnie niemal jednomyślnie. 6 sierpnia Rada Bezpieczeństwa ONZ nałożyła rezolucję nr 661, która zakazywała handlu z Irakiem, a także zawieszono połączenia lotnicze i zamrożono aktywa irackiego rządu za granicą. Powołano też specjalną komisję nadzorująca sankcję.

PrzebiegEdytuj

Wojna rozpoczęła się 2 sierpnia 1990 roku o 4 nad ranem, kiedy to irackie wojsko – po przekroczeniu granicy z Kuwejtem – rozpoczęło zajmowanie miasta Kuwejt. Ze względu na znaczne siły irackie biorące udział w ataku stolica Kuwejtu została zdobyta już 3 godziny po jego rozpoczęciu. Ogłoszono aneksję państwa, którego władze schroniły się w Arabii Saudyjskiej. Iracka armia zniszczyła marynarkę wojenną Kuwejtu oraz część wyrzutni rakietowych (dysproporcja sił między krajami była na tyle duża, że jedynie siły lotnicze Kuwejtu były w stanie – przynajmniej na krótki czas – stawić opór armii irackiej).

ONZ potępiło agresję jako bezprawną. 29 listopada 1990 roku Rada Bezpieczeństwa ONZ nakazała bezwarunkowe wycofanie się wojsk irackich z terenu Kuwejtu, ustanawiając ultimatum na dzień 15 stycznia 1991 roku. Po upływie terminu ultimatum rozpoczęła się operacja Desert Storm. Działania trwały od 17 stycznia do 28 lutego, polegały na bombardowaniach Iraku oraz w ostatniej fazie ataku lądowym (nastąpił on 24 lutego), powstrzymanym poprzez akceptację przez Irak rezolucji ONZ. Irak próbował wywołać konflikt o większym zasięgu atakując rakietami terytorium Izraela, użył także broni ekologicznej zapalając kilkaset szybów naftowych. 28 lutego 1991 roku prezydent George H. W. Bush ogłosił zwycięskie zakończenie wojny i wyzwolenie Kuwejtu, w którym jednak nie wprowadzono demokratycznych reform. 3 marca 1991 roku Saddam Husajn przyjął warunki rozejmu.

SkutkiEdytuj

Irak po przegranej spotkał się z wieloma sankcjami nałożonymi przez ONZ, boleśnie odczuwanymi przez Irakijczyków przez długi czas. Wprowadzono drastyczne obniżenie sprzedaży irackiej ropy naftowej. Irak zobowiązany był do wypłacenia olbrzymich odszkodowań za zniszczenia spowodowane w Kuwejcie. Nałożono również embargo na handel i wprowadzono nadzór międzynarodowy z ramienia ONZ. Ponadto zmuszono Irak do zniszczenia broni masowego rażenia i powołano na północy i południu kraju strefy wyłączone dla lotnictwa irackiego dla ochrony odpowiednio Kurdów i Szyitów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki