FANDOM

300px-INSAS rifle (Browngirl06).jpg
INSAS - karabin szturmowy konstrukcji indyjskiej.

W późnych latach 50. Indie zakupiły licencję na brytyjski karabin samopowtarzalny L1A1 kalibru 7,62 mm NATO. W latach 80. podjęto decyzję o zastąpieniu go nową konstrukcją kalibru 5,56 mm. Broń zaprojektowano w ramach programu Indian National Small Arms System. W skład systemu miał wchodzić karabin, karabinek i ręczny karabin maszynowy.

Konstrukcję karabinu oparto na karabinie AKM, jednak wprowadzono wiele zmian. Rękojeść przeładowania przeniesiono z suwadła na tłoczysko (rozwiązanie zbliżone do zastosowanego w karabinie G3), broń wyposażono w regulator gazowy, broń wyposażono w nowy mechanizm spustowy ze skrzydełkiem umieszczonym z boku komory zamkowej.

W 1997 roku rozpoczęto produkcję karabinu i rkm-u wchodzącego w skład systemu INSAS. W 1998 roku zaprezentowano podczas defilady w Dniu Niepodległości pierwsze pododdziały uzbrojone w nową broń. Największą przeszkodą w masowym wprowadzeniu nowej broni okazały się niewystarczające moce produkcyjne indyjskich zakładów produkujących amunicję kalibru 5,56 mm. Wyprodukowano około 300 000 karabinów INSAS. Zostały one użyte bojowo podczas indyjsko-pakistańskich konfliktu granicznego w 1999 roku.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń INSAS
Państwo Indie (RI)
Rodzaj Karabin szturmowy
Produkcja seryjna 1998 - nadal
Prototypy 1981 - 1986
Kaliber Nabój 5,56
Masa (kg) 3,2
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 900
Zasięg (m) 450
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki