FANDOM

Huta Stalowa Wola - polskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe z siedzibą w mieście Stalowa Wola.

Defaulthsw

Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji pojazdów wojskowych i maszyn budowlanych. Obecnie dział maszyn budowlanych należy do Guangxi LiuGong Machinery Co. Ltd lecz produkcja nadal odbywa się w Polsce. HSW posiada udziały w Jelcz Komponenty.

Budowę zakładu rozpoczęto w 1938 roku. Zakład produkował wtedy stal szlachetną, sprzęt zbrojeniowy oraz rolniczy. Poczyniono także starania w celu uzyskania szwedzkiej licencji na produkcję nowoczesnych turbin parowych. Umowa ze stroną szwedzką została podpisana, jednakże Szwedzi ociągali się z przekazaniem dokumentacji do wybuchu II wojny światowej przez co próba produkcji turbin w hucie została zaniechana. W ekspresowym tempie powstawały: elektrownia oraz osiedle pracownicze Stalowa Wola. Rozwój HSW przerwał wybuch wojny. Kiedy w 1944 roku region wyzwoliła Armia Czerwona, huta była największym zakładem przemysłu ciężkiego w wyzwolonej części Polski. Wyzwolenie umożliwiło modernizację linii produkcyjnych. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych HSW nawiązała współpracę z firmami zachodnimi i przestawiła się na maszyny budowlane, zupełnie nową gałąź polskiego przemysłu. W latach 80-tych Huta Stalowa Wola stała się znaczącym producentem sprzętu wojskowego: artyleryjskiego oraz opancerzonych transporterów gąsienicowych, a także stali jakościowych dla potrzeb prawie całego krajowego przemysłu obronnego. 29 kwietnia 1988 roku w Hucie Stalowa Wola rozpoczęła się pierwsza tego roku fala strajków zorganizowanych przez zdelegalizowany związek zawodowy Solidarność.
800px-WR40 Langusta MSPO2007

Wyrzutnia rakietowa WR-40 Langusta

W wyniku restrukturyzacji HSW S.A. stała się największym polskim producentem maszyn budowlanych. Wieloletnie doświadczenie w produkcji sprzętu wojskowego uczyniła także z HSW S.A. wiodącego producenta dla krajowego przemysłu obronnego. Produkcja i sprzedaż maszyn budowlanych została przekazana w 2004 roku do nowo powstałej spółki HSW – Trading Sp. z o.o. Produkowane maszyny sprzedawane są pod marką HSW. Z dniem 1 kwietnia 2007 r. HSW-Trading Sp. z o.o. został włączony w struktury Huty Stalowa Wola S.A. W 2008 roku w wyniku konraktu z MON rozpoczęto rozwijanie produkcję wyrobów wojskowych, takich jak samobieżna armatohaubica Krab, transporter minowania narzutowego Kroton oraz najnowszego wyrobu Centrum Produkcji Wojskowej (część HSW): wyrzutni rakiet WR-40 Langusta.
703px-Krab MSPO2010

Haubica Krab

18 stycznia 2011 roku podpisano w Pekinie wstępne porozumienie w sprawie zakupu cywilnej części HSW przez chiński koncern Guangxi LiuGong Machinery. 2 kwietnia 2012 roku Huta Stalowa Wola zakupiła 100% udziałów w przedsiębiorstwie Jelcz Komponenty.

Produkty:Edytuj

  • spycharka gąsienicowa
  • układarka rur
  • przesuwarka taśmociągów
    Mozdzierz RAK

    Moździeż 120mm RAK

  • kompaktor
  • armatohaubica Krab
  • wyrzutnia rakietowa WR-40 Langusta
  • moździeż 120mm RAK
  • transporter minowania narzutowego Kroton
  • platforma minowania narzutowego BAOBAB na podwoziu Jelcza
  • WRUiE - warsztat remontu uzbrojenia i elektroniki na podwoziu Jelcza
  • AWRU - artyleryjski wóz remontu uzbrojenia na podwoziu Jelcza

Strona internetowa:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki