Fandom

Wiki Uzbrojenie

Hughes AH-64 Apacz

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Hughes AH-64 Apacz (ang. Hughes AH-64 Apache) - śmigłowiec szturmowy konstrukcji amerykańskiej, następca Bell AH-1 Kobra.

P08.jpg

Śmigłowiec wyspecjalizowany w niszczeniu czołgów został opracowany przez firmę Hughes Helicopters, przejętą później przez McDonnell Douglas. Obecnie produkowany jest w należących do Boeinga zakładach McDonnell Douglas. W 1972 roku armia USA ogłosiła przetarg na Advanced Attack Helicopter (zaawansowany helikopter szturmowy). Swoje propozycje zgłosiło 5 firm, a do finału zakwalifikowano Toolco Aircraft Division koncernu Hughes Aircraft (później Hughes Helicopters) Model 97/YAH-64 i Bell Helicopter Textron Model 409/YAH-63. W 1976 wybrano projekt Hughesa.

Ah-64 apache wp 001.jpg

Pierwszy lot prototypu odbył się 30 września 1975 r. Kontrakt na produkcję podpisano dopiero w 1982, a rok później w zakładach Hughes Helicopters w Mesa (Arizona) wyprodukowano pierwszy seryjny egzemplarz. W 1984 Hughes Helicopters został zakupiony przez McDonnell Douglas za kwotę 500 milionów dolarów i producentem śmigłowca stał się McDonnell Douglas Helicopters. W 1996 r. McDonnell Douglas połączył się z Boeingiem, co zaowocowało powstaniem Boeing Helicopters. W US Army używane są dwa główne modele AH-64: AH-64A i AH-64D. Wersje B i C były także wyprodukowane, jednak nigdy nie weszły do służby. Powstało wiele wersji eksportowych. Jedyną wersją produkowaną poza USA jest brytyjski Westland WAH-64 – licencyjna wersja AH-64D z kilkoma ulepszeniami. Plany zakładają użytkowanie śmigłowców tego typu do 2035 roku.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Śmigłowiec AH-64 Apache
Prototypy 1972
Produkcja seryjna 1983 - nadal
Państwo USA
Długość (m) 17,7
Prędkość maksymalna (km/h)

365

Wersje:

  • AH-64A - standardowa wersja
    Remiq.net 8387.jpg
  • AH-64B - wersja z ulepszoną nawigacją i radiem
  • AH-64C - wersja zaopatrzona w lepszy silnik
  • AH-64D - wersja z zaawansowanym zestawem czujników. Wyprodukowana w ilości 501 szt.
  • Morski Apacz (ang. Sea Apache) - wersja morska. Zmieniono podwozie i broń

Użytkownicy:

  • Stany Zjednoczone (USA) - 722szt.
  • Arabia Saudyjska - 12szt.
  • Egipt (ARE) - 37szt.
  • Grecja - 20szt.
  • Holandia - 29szt.
  • Izrael - 48szt.
  • Japonia - 2szt.
  • Kuwejt - 50szt.
  • Singapur - 20szt.
  • Wielka Brytania - 67szt. (wersja licencyjna WAH-64)
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) - 30szt.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki