FANDOM

HMMWV (Humvee) - samochód terenowy konstrukcji amerykańskiej. Produkowany także w wersji cywilnej jako Hummer.

Humvee Light Vehicle US Army 02

HMMWV

Wstępny projekt wielozadaniowego samochodu terenowego opracowanego dla armii Stanów Zjednoczonych powstał w 1979 roku. Oznaczono go jako M998 High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle. Miał on zastąpić pojazdy M151 MUTT oraz inne, starsze, pozostałe jeszcze w służbie lekkie pojazdy taktyczne. Po wygranym przetargu w 1983 rozpoczęły się przygotowania do rozpoczęcia seryjnej produkcji, do której doszło w 1985 roku. Samochód jest obecnie używany przez wiele armii świata (w Europie używa ich m.in. szwajcarska, polska i czeska), jednostki ratownicze, policyjne i straży pożarnej. Chrzest bojowy odbył się wcześniej (interwencja w Panamie), lecz świat poznał go dopiero podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Pojazd HMMWV
Państwo USA
Produkowany 1984 - nadal
Segment Samochód terenowy
Typ nadwozia 4-drzwiowe SUV
Silniki V8 Diesel 6,5L
Skrzynia biegów hydromatic
Długość (m) 4,6
Szerokość (m) 2,1
Wysokość (m) 1,4 - 1,8
Masa własna (kg) 2340
HMMWVHUMVEE.jpg

Humvee

Humvee turret 300
Charakteryzuje się stałym napędem na 4 koła, oparciem konstrukcji na stalowej ramie, niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, dużą zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, wodoszczelnością całej konstrukcji. Opcjonalnie montowany jest system elektronicznej regulacji ciśnienia w oponach. W wersji wojskowej jest to auto zdolne do przewożenia czterech żołnierzy, niewielkiego ładunku oraz ciągnięcia niewielkiego działa artyleryjskiego bądź przeciwlotniczego. Może być wyposażony w 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning M2HB, granatnik Mk 19 lub wyrzutnię ppk BGM-71 TOW. Montowany jest na obrotnicy w stropie nadwozia. Pojazd stosuje się jako transporter piechoty, pojazd lekkiego wsparcia oraz jako sanitarkę. Pojazd HMMWV wykorzystano też w systemie M1097 Avenger jako samobieżną wyrzutnięrakiet przeciwlotniczych FIM-92 Stinger. Od 2005 roku na wielu z amerykańskich pojazdów tego typu montuje się również karabinki CROWS sterowane od wewnątrz pojazdu, co utrudnia zabicie strzelców obsługujących karabin, co często zdarzało się przy odkrytych kabinach, zwłaszcza podczas walk ulicznych.

Użytkownicy:

Newly released video of the Reliability Enhanced HMMWV02:25

Newly released video of the Reliability Enhanced HMMWV

Linki zewnętrzne:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki