FANDOM

HK33 - karabin szturmowy konstrukcji niemieckiej produkowany przez Heckler & Koch. Jest to zmodernizowany karabin Gewehr 3 przystosowany do amunicji 5,56 mm x 45.

Hk33

HK33

W drugiej połowie lat 60-tych XX wieku w zachodnioniemieckiej firmie Heckler und Koch rozpoczęto prace nad karabinem zasilanym zdobywającym coraz większe uznanie nabojem pośrednim 5,56 mm. Równolegle prowadzono prace nad karabinem zasilanym nabojem 7,62 mm wz. 43. W 1968 roku uruchomiono produkcję karabinu kalibru 5,56 mm oznaczonego jako HK33. Karabin kalibru 7,62 mm wz. 43 (oznaczony jako HK 32) pozostał prototypem z braku chętnych do jego zakupu.

W następnych latach HK33 trafiał do krajów które wcześniej kupowały G3. Niewielkie ilości HK33 były na użyciu Navy Seal's walczących w Wietnamie. W Tajlandii i Turcji uruchomiono produkcję licencyjną tego karabinu. W samych Niemczech nie został zakupiony przez Bundeswehre, tylko przez Policję. 

HK33 stał się także podstawą do skonstruowania innych broni HK kalibru 5,56 mm: karabinu G41 i subkarabinka HK 53. HK33 jest bronią samoczynnno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o odrzut zamka półswobodnego hamowanego rolkami. HK33 strzela z zamka zamkniętego. Zamek składa się z tłoka zaporowego i trzonu zamkowego pomiędzy którymi znajduję się rolki opóźniające otwarcie zamka. Mechanizm spustowy tylko do ognia ciągłego i pojedynczego. Bezpiecznik nastawny, połączony z przełącznikiem rodzaju ognia.

HK33 jest bronią zasilaną przy pomocy magazynków pudełkowych o pojemności 25, 30 lub 40 nab.
HK33A2

HK33

Lufa zakończona szczelinowym tłumikiem płomienia. Przewód lufy ma 6 bruzd prawoskrętnych o skoku 305 mm. Wewnątrz komory nabojowej wykonane są rowki Revellego ułatwiających wyrzut łuski.

Kolba stała, z tworzywa sztucznego (HK33A2), lub składana (HK33A3 i HK33KA1). Przyrządy celownicze mechaniczne (celownik bębnowy).

HK33 jest przystosowany do miotania granatów nasadkowych.

InformacjeEdytuj

Użytkownicy:Edytuj

użytkownik:Dominikier35 3 listopad 2013 16:28