FANDOM

HAL Dhruv - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji indyjskiej produkowany przez Hindustan Aeronautics Limited
HAL Dhruv for Karnataka Govt

HAL Dhruv

Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1984 roku. Nowy śmigłowiec miał zastąpić licencyjne Aerospatiale Auloette II. W konstrowaniu maszyny pomagała niemiecka firma MBB. Śmigłowiec oblatano w 1992 roku, lecz z powodu cięć budżetowych w Indyjskiej armii i testach nuklearnych rozwój konstrukcji musiał zostać przedłużony. W marcu 1998 odbył się test śmigłowca na okręcie Viraat INS. W 2002 śmigłowiec został wprowadzony do produkcji. W 2007 roku oblatano uzbrojoną wersje śmigłowca HAL Rudra. Jest to lekki śmigłowiec bojowy dla indyjskich sił zbrojnych.

W 2005 Indie uziemniły swoją flote HAL Dhruv z powodu nadmiernej wibracji wirnika ogonowego w jednym z egzemplarzy. Po przeprojektowaniu wirnika ogonowego i recertyfikacji śmigłowce wróciły do służby w marcu 2006. W 2007 Komitet Indyjskiej Obrony w swoim raporcie stwierdził że HAL Dhruv jako jeden z czterech obszarów tematycznych posiada wysoki potencjał eksportowy. Śmigłowiec jest obecnie używany w kilkunastu krajach Azji i Ameryki Południowej.

HAL Dhruv to tradycyjna konstrukcja śmigłowca. 29 procent jego masy własnej stanowią materiały kompozytowe. Napęd śmigłowca stanowi silnik Turbomeca TM333-2B zamontowany nad kabiną. Wirnik główny może być ręcznie składany, noże są zamontowane pomiędzy płytami z wzmocnionego włókna węglowego. Kadłub śmigłowca jest wykonany z kevlaru i włókna węglowego. HAL Dhruv posiada strefe zgniotu. 

Śmigłowiec wyposażono również w automatyczny system kontroli lotów. System awioniki składa się z: komunikacji radiowej, radaru pogody, systemu nawigacji i radiowysokościomierza. Izraelska firma IAI opracowała dla HAL Dhruv system wykrywania i warfare elektroniczny. 
Dhruv l4

Śmigłowiec HAL Dhruv Indyjskich Sił Powietrznych w locie

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Indie (RI)
  • Typ śmigłowca: wielozadaniowy
  • Załoga: ...
  • Produkcja: 2002- do chwili obecnej

Użytkownicy:Edytuj

Wojskowi:Edytuj

 Cywilni:Edytuj

  • Indie (RI) - MSW, Oil and Natural Gas Corporation, rząd stanowy Chhattisgarh i Jharkhand
  • Mauritius - Policja
  • Turcja - służba zdrowia - 3szt.
  • Peru - służba zdrowia - 2szt.

Użytkownik:Dominikier35 31 Maj 2013 14:14

Więcej z Fandomu

Losowa wiki