FANDOM

Gwinea - państwo w Afryce Zachodniej nad Zatoką Gwinejską.
490px-Guinea crest01

Godło Gwinei

Flaga-gwinea

Flaga Gwinei

Gwinea graniczy z: Gwineą Bissau, Senegalem, Sierra Leone, Mali, Liberią, Wybrzeżem Kości Słoniowej.

Większą powierzchnię kraju pokrywa wyżywa Futa Dżalon. W miastach żyje 26% ludności Gwinei. Najliczniejszym plemieniem w Gwinei są Fulanie (40% populacji). Na 44348 km dróg, 4324 jest utwardzonych. Linie kolejowe w kraju mierzą łącznie 1185 km. Transport kolejowy obejmuje tylko przewóz surowców naturalnych do portów morskich. 

W średniowieczu państwa na terenie obecnej Gwinei znajdowały się w strefie wpływów Imperium Mali. Od XVI do XIX w. na tym terenie leżało muzułmańskie państwo Fulanów, zwane Futa Dżalon. W 1460 do Gwinei dotarli Portugalczycy. Był to jeden z większych dostawców niewolników do obu ameryk. Od II połowy XIX wieku znajdowała się pod okupacją francuską. W 1886 i w 1889 r. ustalono granice z posiadłościami francuskimi i brytyjskimi. W 1904 Gwinea weszła w skład Francuskiej Afryki Zachodniej. W 1958 r., na mocy nowej konstytucji, Francja dała swoim koloniom możliwość wyboru między niepodległością albo zachowaniem obecnego statusu. Gwinea jako jedyna kolonia francuska wybrała niepodległość. Po uzyskaniu niepodległości władzę objął Ahmed Sekou Touré. Jego rządy charakteryzowało wprowadzenie socjalizmu (szczególnie w gospodarce), tłumienie wszelkiej opozycji i łamanie praw człowieka. W polityce zagranicznej związał się z blokiem socjalistycznym i z państwami niezaangażowanymi. W międzyczasie w 1970 atak na Gwinea została zaatakowana przez wojska Portugalskie i opłaconych najemników. Atak został odparty przez wojska Gwinei. 26 marca 1984 r. Touré zmarł w Stanach Zjednoczonych po operacji serca. Został on zastąpiony przez premiera Louisa Lansane który w krótkim czasie został obalony w wyniku zamachu stanu 3 kwietnia 1984.
Gwinea-mapa

Mapa Gwinei

Władze przejął po nim Lansana Conte. Conté zaczął odchodzić od socjalizmu i wypuścił wielu więźniów politycznych, jednak jego władza nadal była dyktatorska. Pierwsze wolne wybory w historii kraju odbyły się dopiero w 1993 r. Wygrał je Conté przed liderem opozycji Alphą Condé. Dwa lata później odbyły się pierwsze wolne wybory parlamentarne, które wygrała proprezydencka Partia Jedności i Rozwoju. Opozycja jednak za każdym razem oskarżała rząd o fałszerstwa, a sam Conté był oskarżany o spowodowanie złej sytuacji gospodarczej. Prezydent Conte zmarł 22 grudnia 2008. Sześć godzin po ogłoszeniu śmierci prezydenta, kapitan Moussa Dadis Camara ogłosił się prezydentem i oświadczył że władze w kraju przejmuje armia. Nowy prezydent wyznaczył date wyborów prezydenckich na 31 stycznia 2009, nie wykluczając swojego udziału. Udział wojskowego w wyborach stał się przyczyną protestów na stadionie w stolicy kraju Konakry. Protest został krwawo stłumiony przez wojsko które zabiło 157 osób. Dochodziło do gwałtów i okaleczenień dokonywanych przez żołnierzy. W grudniu 2009 prezydent Camara został postrzelony przez swojego adiutanta w koszarach wojskowych. W styczniu następnego roku zrezygnował z władzy. Wybory wygrał Alpha Conde a sytuacja w kraju staje się coraz stabilniejsza. 

Gwinea jest jednym z najbiedniejszych krajów świata, mimo że znajduje się tam 30% światowych żłóź boksytów, których jest największym producentem nie licząc Australii. Ważną role w gospodarce odgrywa rolnictwo. W Gwinei hoduje się: kawe, ryż, maniok, proso, sorgo, banany. Prócz boksytów w kraju wybobywa się: rudy żelaza, tytanu, niklu, diamenty i złoto. Istnieje także niewielki przemysł skórzano-obuwniczy, drzewny i spożywczy.

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Alpha Conde
stolica Konakry
liczba ludności 9 950 670
powierzchnia 245 857 km²
język urzędowy francuski
PKB całkowite 12,1 mld
PKB na osobe 1121 USD

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Siły Zbrojne Gwinei liczą 45 000 żołnierzy. Służbe można podjąć mając ukończone 17 lat. Siły Zbrojne dzielą się na: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarke Wojenną, Żandarmerię, Gwardię Narodową i Prezydencką. Gwinejskie Siły Zbrojne zostały użyte w czasie wojny obronnej z Portugalią w 1970 roku, wojnie domowej w Sierra Leone i Liberii. Gwinea jest zaangażowana w misje pokojową ECOWAS w Mali, gdzie posiada swój 120 osobowy kontyngent. Uzbrojenie i sprzęt wojskowy jest głównie produkcji radzieckiej, a także francuskiej oraz chińskiej. Gwinea zakupuje także broń wycofaną z uzbrojenia na Ukrainie

Sprzęt i uzbrojenie wojska Gwinei:

Galeria:

użytkownik:Dominikier35 18 Lipiec 2013 13:57