FANDOM

Kooperacyjna Republika Gujany (KRG) - socjalistyczne państwo w Ameryce Południowej, nad Oceanem Atlantyckim.
COAT OF ARMS of GUYANA

Godło Kooperacyjnej Republiki Gujany

Flag of Guyana.svg

Flaga Kooperacyjnej Republiki Gujany

Gujana graniczy od północnego zachodu z Boliwariańską Republiką Wenezueli (BRW), od południowego zachodu i południa z Federacyjną Republiką Brazylii (FRB), natomiast od wschodu z Surinamem. Gujana dzieli się na 10 regionów.

W przeszłości Kooperacyjna Republika Gujany była kolonią brytyjską, niepodległość proklamowano 26 maja 1966 roku.

Historia:

Tereny współczesnej Gujany Europejczycy odkryli i zaczęli eksplorować na początku XVI wieku. Zamieszkiwali tu wówczas Indianie z polemion Arawaków. Utworzenie kolonii brytyjskiej (Gujany Brytyjskiej) datuje się na 1831 rok. Graniczyła ona z Gujaną Holenderską (obecnie Surinam), a nieco dalej na południowy wschód znajdowała Gujana Francuska, do dziś pozostająca terytorium zależnym tej europejskiej metropolii. Brytyjczycy uznali niepodległość Gujany w 1966 roku, a cztery lata później stała się ona republiką.

Ramotar

Prezydent Kooperacyjnej Republiki Gujany Donald Ramotar

Geografia:

W Gujanie można wyróżnić trzy regiony geograficzne różniące się ukształtowaniem terenu. Najwyższa część kraju leży na obszarze Wyżyny Gujańskiej porozcinanej na osobne masywy wieloma dolinami rzek. W jednym z łańcuchów górskich, na połączeniu granic z Brazylią i Wenezuelą, znajduje się najwyższy szczyt kraju Roraima (2 810 m n.p.m.). Wyżyna obniżając się w kierunku oceanu tworzy równinne i pagórkowate tereny porośnięte lasami równikowymi, a wzdłuż rzek, galeriowymi. Lasy zajmują powierzchnię około 80% kraju. Nad oceanem rozciąga się pas płaskich, błotnistych nizin, sięgających od 8 do 65 km w głąb lądu.

Sieć rzeczna Gujany jest gęsta i dobrze rozwinięta. Najdłuższa z rzek Gujany to Essequibo (ok. 1 000 km), uchodząca szeroką deltą do Oceanu Atlantyckiego. Na jej lewych dopływach znajdują się liczne wodospady.

Gospodarka:

Na terytorium Gujany znajdują się cenne surowce mineralne. Najważniejszym surowcem w kraju są boksyty. Pozatym wydobywa się rudę manganu, złoto i diamenty.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: angielski
  • Stolica: Georgetown
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Donald Ramotar
  • Powierzchnia: 214 970 km²  (83. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 797 769 (163. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Dolar gujański

Partie polityczne:

  • Ludowa Partia Postępu (PPP)
  • Ludowy Kongres Narodowy (PNC)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Gujany:

Biografie:

  • Donald Ramotar

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:43, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki