FANDOM

Gorkowski Zakład Samochodowy (GAZ), ros. Горьковский Автомобильный Завод (ГАЗ) - radzieckie, a następnie rosyjskie zakłady motoryzacyjne z siedzibą w mieście Niżnyj Nowogorod (w latach 1932-1990 noszącym nazwę Gorki, stąd nazwa fabryki).

Logo firmy -GAZ-

Znak fabryczny zakładów GAZ

Pod nazwą GAZ wyprodukowano i nadal się produkuje wiele samochodów osobowych, terenowych oraz ciężarowych. Fabryka wytwarzała również pojazdy wojskowe. Tutaj powstały i były produkowane legendarne pojazdy wojskowe znane na całym świecie takie jak terenowy samochód GAZ-69, terenowy samochód ciężarowy GAZ-66 czy pojazdy opancerzone BRDM-1. Przez całe lata zimnej wojny była to główna produkcja zakładów. W niej powstawały prototypy transporterów opancerzonych np. BTR-60 oznaczony jako GAZ-49 lub BTR-70 oznaczony jako GAZ-50, a celowo zastosowane cywilne ich oznaczanie (sugerujące np. samochody ciężarowe) ukrywało prawdziwy charakter prac konstrukcyjnych na które mogły czychać zachodnie służby wywiadowcze.

Gaz69-2

Samochód terenowy GAZ-69

120px-GAZ-66 truck

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-66

A

Samochód terenowy GAZ Tigr

Decyzję o budowie dużej państwowej fabryki samochodów podjęto na najwyższych  szczeblach władzy w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) w 1929 roku. Budowę nowych zakładów koło Niżnego Nowogorodu rozpoczęto w 1930. Natomiast już 29 stycznia 1932 roku wyprodukowano pierwszy samochód - ciężarówkę na licencji Forda-AA, noszącą jeszcze oznaczenie NAZ-AA. 8 grudnia 1932 ruszyła pełna produkcja już pod marką GAZ po przemianowaniu miasta na cześć wybitnego pisarza Maksyma Gorkiego. Produkowano głównie samochody osobowe GAZ-A i ciężarowe GAZ-AA i GAZ-AAA. Obecnie przedsiębiorstwo GAZ jest jednym z nielicznych przynoszących zyski producentów samochodów w Rosji. Są one produkowane na licencji w ośmiu krajach i eksportowane do 36 innych. Jednymi z głównych produktów fabryki są obecnie następca legendarnej ciężarówki GAZ-66, terenowy samochód ciężarowy GAZ-3308 Sadko oraz opancerzony samochód terenowy GAZ-2975 Tigr produkowane dla Rosyjskiej Armii oraz armii zaprzyjaźnionych krajów.
GAZ-3308 Sadko

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-3308 Sadko

Informacje

Produkty:

  • GAZ-61
  • GAZ-64
  • GAZ-67
  • GAZ-69
  • GAZ-2975 Tigr
  • GAZ-2705 GAZela
  • GAZ-3302 GAZela
  • GAZela NEXT
  • GAZ-66
  • GAZ-3308 Sadko
  • GAZ-51
  • GAZ-53
  • BRDM-1
  • BTR-60 (GAZ-49)
  • BTR-70 (GAZ-50)
  • BTR-80 (GAZ-5903)
  • BTR-90 (GAZ-5923)
  • GAZ-M1
  • GAZ-11
  • ZIM-12 / GAZ-12
  • GAZ-13 Mewa
  • GAZ-14 Mewa
  • GAZ-M20 Zwycięstwo
  • GAZ-M21 Wołga / GAZ-21 Wołga
  • GAZ-24 Wołga
  • GAZ-24-10 Wołga
  • GAZ-31029 Wołga
  • GAZ-3110 Wołga
  • GAZ-31105 Wołga
  • GAZ Wołga Siber

Strona internetowa:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki