FANDOM

Glock 17 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji austriackiej opracowany przez firmę Glock GmbH.

Glock17.

Oficjalnie pistolet został skonstruowany przez Gastona Glocka, jednak można spotkać się z opiniami że jest to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę że Gaston Glock nie miał wcześniej doświadczenia z konstruowaniem broni strzeleckiej.

Powstanie pistoletu wiąże się z konkursem "Pistole der 80er Jahre" na pistolet samopowtarzalny dla armii autriackiej, który miał zastąpić używane wcześniej Walthery P.38Browningi HP oraz M1911A1. Według wymagań konkursu pistolet miał być zasilany nabojem 9 x 19 mm Parabellum oraz posiadać 16 naboi w obrębie kabury, co wymuszało zastosowanie magazynka o dużej pojemności lub zapasowego magazynka przenoszonego w kaburze. Broń miała być również przystosowana do bezpiecznego przenoszenia z nabojem w komorze nabojowej. Konkurs wygrał Glock 17 który został wprowadzony do uzbrojenia armii autriackiej w 1982 roku jako P80 (Pistole 80). Zależnie od opinii oznaczenie Glock 17 wywodzi się od tego że patent na pistolet był 17 patentem firmy Glock GmbH, lub od magazynka o pojemności 17 naboi z którego broń była zasilana. Glock 17 był pierwszym popularnym pistoletem wyposażonym w szkielet wykonany z tworzywa sztucznego, jednak nie był to pierwszy produkowany seryjnie pistolet z tego typu szkieletem. Wcześniej szkielet wykonany z tworzywa sztucznego zastosowano w pistolecie automatycznym VP70 produkowanym seryjnie w latach 70., jednak nie była to popularna oraz szczególnie udana konstrukcja.
Glock 17 1

Glock 17 działa na zasadzie krótkiego odrzutu lufy, strzelanie następuje z zamka zamkniętego. Ryglowanie następuje poprzez przekoszenie lufy w płaszczyźnie pionowej. Zastosowano lufę o długości 114mm z sześcioforemnym prawoskrętnym przewodem poligonalnym. Po wystrzeleniu z magazynka ostatniego naboju zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu, zatrzask umożliwiający zwolnienie zamka w przednie położenie znajduje się po lewej stronie szkieletu nad chwytem pistoletowym. Wykonany z tworzywa sztucznego szkielet pistoletu posiada stalowe wzmocnienia, stalowe prowadnice po których porusza się zamek oraz stalowy wkład odryglowujący. Po lewej stronie szkieletu nad przednią ścianką kabłąka spustu znajduje się zaczep demontażowy. Zastosowano umieszczony na zamku wyciąg sprężysty oraz wyrzutnik sztywny znajdujący się na wzmocnieniu szkieletu. Sprężyna powrotna znajduje się pod lufą, natomiast sprężynę uderzeniową umieszczono wzamku. Glock 17 posiada mechanizm spustowy z wyłącznym cześciowym samonapinaniem oraz mechanizm uderzeniowy ze sprężyną uderzeniową działającą bezpośrednio na iglicę. Pistolet zasilany jest nabojem 9 x 19 mm Parabellum. Zasilanie odbywa się z dwurzędowego magazynka pudełkowego z jednopozycjnym wyprowadzeniem o pojemności 17 naboi, zatrzask magazynka znajduje się po lewej stronie szkieletu u nasady kabłąka spustu. Broń może być również zasilana z magazynków pudełkowych o pojemności 19 naboi, magazynków pudełkowych na 33 naboje oraz magazynków siodłowych C-MAG o pojemności 100 naboi. W nowszych generacjach pod dolną częścią szkieletu znajduje się jedna bramka uniwersalnej szyny montażowej Picatinny która ułatwia mocowanie dodatkowego wyposażenia. Umieszczone na zamku stałe mechaniczne przyrządy celownicze składają się zmuszki i szczerbinki. Na tylnej ściance muszki umieszczono białą kropkę, podobnie na tylnej ściance szczerbinki znajdują się dwie białe kropki, rozwiązanie takie ułatwia strzelanie w ciemnościach.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń Glock 17
Państwo Austria
Producent Glock GmbH
Projektant Gaston Glock
Rodzaj Pistolet
Prototypy lata 80 XX wieku
Produkcja seryjna 1982 - ?
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 186
Masa (kg) 0,625
Pojemność magazynka 17/19

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki