FANDOM

453px-George-W-Bush.jpeg
800px-GeorgeWBush Signature.svg.png

Podpis

George Walker Bush (ur. 6 lipca 1946 w New Haven w Connecticut w USA) – były prezydent Stanów Zjednoczonych wybrany w roku 2000. Sprawował urząd od 20 stycznia 2001 roku do 20 stycznia 2009. W wyborach prezydenckich 13 grudnia 2004 wybrany przez Kolegium Elektorów na drugą kadencję.

George W. Bush wywodzi się z prawicowego skrzydła Partii Republikańskiej i startował do wyborów pod hasłem "powrotu do starych wartości". Jego prezydentura była pod wyraźnym wpływem neokonserwatystów (polityka zagraniczna i gospodarka) oraz paleokonserwatystów (polityka społeczna), co wywołuje niezadowolenie części społeczeństwa o poglądach lewicowych. Społeczeństwo amerykańskie jest podzielone, lecz jego większa część popierała tę politykę, co udowodniła wybierając G. Busha na drugą kadencję. Na zmianę nastrojów, a w szczególności na zmęczenie wojną w Iraku wskazują wybory w połowie kadencji ("midterm elections") w listopadzie 2006, po których Partia Demokratyczna posiada większość w obydwu izbach Kongresu, jak i na stanowiskach gubernatorów stanowych.

Prezydenturę Busha charakteryzuje kontynuacja polityki jego ojca oraz Ronalda Reagana.

Wojna z terroryzmemEdytuj

Po zamachu terrorystycznym z 11 września administracja prezydencka obarczyła winą za zamachy al-Kaidę. Pierwszym etapem wojny była zbrojna interwencja w Afganistanie. W Afganistanie nie rozbito całkowicie talibów. Cały czas dochodzi do zamachów i walk. Mimo to udało się przeprowadzić tam demokratyczne wybory w 2004 i 2005.

USA dążą też do rozbicia al-Kaidy w Somalii, gdzie przy wsparciu USA wojska etiopskie wyparły ze stolicy Mogadiszu na przełomie 2006 i 2007 oskarżanych o współpracę z al-Kaidą- bojówkarzy Unii Trybunałów Islamskich. Amerykanie twierdzą, że podczas nalotu w maju 2008 zabili szefa somalijskiej al-Kaidy.

II wojna w Zatoce PerskiejEdytuj

Mimo braku poparcia ONZ, USA wraz ze swoimi sojusznikami (w tym Polską) dokonały zbrojnej inwazji na Irak. Oficjalnym powodem była chęć zniszczenia broni masowego rażenia będącej rzekomo w posiadaniu dyktatora oraz chęć zaprowadzenia demokracji w tym kraju. Podbój okazał się militarnym sukcesem, okupionym jednak setkami poległych żołnierzy amerykańskich. W ciągu miesiąca zdobyto Bagdad, a notowania Busha były wtedy najwyższe w historii. Na całym świecie odbyły się największe od czasów wojny wietnamskiej demontracje antywojenne i antyamerykańskie, szybko notowania Busha spadły, a w USA wzrosły nastroje antyrepublikańskie. W przeciągu następnych miesięcy aresztowano większość członków dawnego reżimu z Saddamem Husajnem na czele. W czasie działań wojennych w dużym stopniu Amerykanom pomogli kurdyjscy rebelianci wyzwalając miasto Mosul. Pomimo wszystkich sukcesów militarnych tej operacji, domniemanych składów broni masowego rażenia do tej pory nie znaleziono. Według raportu National Ground Intelligence Center wydziału do spraw wywiadu Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych znaleziono ponad 500 sztuk broni chemicznej wyprodukowanej przed rokiem 1991, zazwyczaj były to pojedyncze egzemplarze i niewielkie składy amunicji chemicznej zagubione podczas wojny Iracko-Irańskiej (1980-1988). Komisja Senatu USA dowiodła, że gabinet Busha nie posiadał rzetelnych dowodów na istnienie tej broni, choć twierdził z uporem, że je ma. Od początku inwazji zginęło ok. 600 tysięcy Irakijczyków, 2 miliony opuściło kraj, a 4 miliony migrowało. Armia USA straciła 3700 żołnierzy, sama zaś wojna kosztowała ten kraj ponad 400 miliardów dolarów. Wobec schwytanych jeńców Irackich Armia USA stosowała tortury i brutalne metody przesłuchań oparte na przemocy fizycznej i psychicznej (więzienie w Abu-Gharib).

W grudniu 2006 roku prezydent publicznie przyznał, że USA nie wygrywają wojny w Iraku. Stany Zjednoczone wydały na prowadzenie wojny wiele miliardów dolarów, co budzi sprzeciw opinii publicznej. George Bush zamierzał wysłać do Iraku jeszcze 25 000 żołnierzy. Zdaniem ekspertów i opinii publicznej nie powinien tego robić, ponieważ opór i walki prowadzone przeciw Amerykanom są nadal bardzo silne, co potwierdzają dane oraz przyznanie przez prezydenta G. Busha, że USA nie wygrywają wojny w Iraku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki