FANDOM

Gaz pieprzowy - jeden z popularniejszych lakrymatorów. Substancją czynną gazu pieprzowego jest OC (oleoresin capsicum czyli kapsaicyna alkalidowa) którego ilość w gazie nie przekracza 15%. Używa się go głównie do samoobrony. Nie jest gazem paraliżującym. W Polsce nie jest sklasyfikowany jako broń, więc jest dostępny dla wszystkich, od 2005 roku jest stosowany także przez polską policję. Ponieważ gaz pieprzowy nie działa poprzez wywoływanie bólu lecz poprzez wywołanie uczucia silnego pieczenia, połączonego z trudnością oddychania i utrzymania otwartych oczu oraz dezorientację, środek ten jest także skuteczny w konfrontacji z osobami pod wpływem alkoholu, narkotyków lub pod wpływem dużej ilości adrenaliny (pobudzone). Aby później zidentyfikować napastnika gazy pieprzowe zawierają kolorowy barwnik (głównie odcienie czerwieni), który trudno jest zmyć z twarzy.

RodzajeEdytuj

Gazy mogą być w postaci aerozolu lub tzw. żelu. Gazy w postaci aerozolu rozpylają się jak dezodorant w sprayu: są wrażliwe na wiatr, nie można ich używać w zamkniętych pomieszczeniach i mają niewielki zasięg – do 2,5 metra. Gazy w żelu „wystrzeliwują” strumień podobny do piany. Ma on znacznie lepszą skuteczność gdyż znakomicie osiada na trafionych przedmiotach ale trudno nim trafić w cel.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki