Fandom

Wiki Uzbrojenie

Galil

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Galil - karabin szturmowy konstrukcji izraelskiej produkowany od 1975 roku przez koncern IMI.

GalilMAR.jpg

Karabin GALIL MAR

GalilAR762.jpg

GALIL AR

Karabin Galil to głęboka modernizacja radzieckiego karabinu szturmowego AK. Pierwowzorem Galila był fiński karabin Valmet M62. Wyróżnia się cztery wersje Galila - AR, SAR, ARM i MAR. Karabin produkowany w wersjach kalibru 5,56 i 7,62 mm, z lufami o różnej długości. Poza Izraelem produkowany w Kolumbii i RPA. Obecnie używany głównie przez armie południowoamerykańskie i afrykańskie. W Europie Galil stanowi przepisową broń żołnierzy estońskich. Na Galilu są wzorowane m.in bronie Magal i Galat`z.

400px-Estonian soldier DA-SD-06-03436 c1.jpg

Estoński Żołnierz z Galilem

Po wojnie sześciodniowej dowództwo Cahalu podjęło decyzję o modernizacji uzbrojenia piechoty. Dotychczas używane karabiny FN FAL i pistolety maszynowe Uzi miały zostać zastąpione karabinem zasilanym amunicjąpośrednią kalibru 5,56 x 45 mm. W następnych latach przeprowadzono serię testów, w których udział wzięły konstrukcje takie jak M16A1NWM (Stoner 63)Uzi(skonstruowany przez Uziela Gala) i Galil. Bronią kontrolną, z którą porównywano badane konstrukcje, był karabin AK. W wyniku testów za konstrukcję najlepiej odpowiadającą armii izraelskiej uznano Galila. W 1972 roku Galil został oficjalnie przyjęty do uzbrojenia. Pomimo odmiennego wyglądu 

zewnętrznego Galil posiada budowę wewnętrzną zbliżoną do radzieckiego AK. Zmiany dotyczą głównie wyglądu zewnętrznego i budowy mechanizmu spustowego. Dzięki temu Galil cechuje się lepszą ergonomią. Finowie w karabinie Valmet M62 zmodyfikowali głownie przyrządy celowniczełoże i kolbę, oraz dodali tłumik płomienia. Konstruktorzy Galila Jakow Lior i Israel Galilpostanowili dodatkowo ułatwić obsługę broni. Dzięki temu po lewej stronie karabinu, na wysokości chwytu pistoletowego, znajduje się dźwignia bezpiecznika - przełącznika rodzaju ognia. Stara dźwignia po prawej stronie karabinu została zachowana, lecz jej zadania zostały ograniczone do zasłaniania wycięcia komory zamkowej w której porusza się rękojeść zamkowa. Obsługę dodatkowo poprawić miała wygięta w górę rękojeść zamkowa, którą można obsługiwać dowolną ręka. Twórcy zdecydowali się także na zastosowaniekolby i chwytu pistoletowego o ergonomicznym kształcie. Galila standardowo wyposażony jest w tłumik płomieni i kolbę. Duża liczba modyfikacji wprowadzonych w porównaniu z karabinem Valmet M62 była spowodowana dążeniem projektantów do skonstruowania broni łączącej w sobie najlepsze cechy karabinówAK i M16. Długi proces dopracowywania nowej broni sprawił, że podczas wojny piechota izraelska wciąż była uzbrojona w karabiny FN FAL i pistolety maszynowe Uzi. Wybuch wojny spowodował gwałtowne przyspieszenie procesu wprowadzania nowego karabinu do uzbrojenia. Ponieważ okazało się, że koncernIsrael Military Industries nie jest w stanie szybko wyprodukować odpowiedniej ilości komór zamkowych, zostały one zakupione w zakładach Valmet. Z czasem problemy zostały pokonane i IMI rozpoczął masowe dostawy Galili, które zaczęły wypierać starsze typy broni z uzbrojenia Cahalu. Po zaspokojeniu potrzeb armii izraelskiejIMI rozpoczęła eksport Galila. Broń okazała się dużym sukcesem eksportowym. Galile były kupowane głównie przez kraje, które nie mogły lub nie chciały kupować broni w krajach NATO i Układu Warszawskiego. W RPA uruchomiono licencyjną produkcję zmodyfikowanych Galili (Vektor R4). Z uwagi na dużą popularność naboju 7,62 mm NATO opracowano odmianę Galila zasilaną ta amunicją. Karabiny Galil stanowiły podstawowe uzbrojenie żołnierzy izraelskich aż do wojny libańskiej. Galil okazał się bronią równie niezawodną jak AK, ale po zakończeniu pojawiły się też pierwsze uwagi krytyczne. Uznano, że Galil ma zbyt dużą masę, a jego ergonomia w porównaniu z M16 jest wciąż niezadowalająca. Galil był też bronią drogą, ponieważ jego komora zamkowa była wykonywana metodą frezowania. W rezultacie armia Izraela zaczęła ograniczać zakupy Galili, jednocześnie zwiększając zamówienia na amerykańskie karabiny Colt Assault Rifle (eksportowa wersja karabinu M16). Ostatecznym ciosem dla Galila było rozpoczęcie w 1990 roku dużych dostaw karabinów M16A2 w ramach amerykańskiej pomocy wojskowej. Zastąpiły one szybko Galile w jednostkach pierwszorzutowych, a z czasem zaczęły je wypierać także z jednostek drugiego rzutu i pomocniczych. Zaczęły spadać nawet zamówienia eksportowe Galila. Sytuację próbowano ratować poprzez opracowywanie nowych konstrukcji na podstawie Galila (karabin wyborowy Galat'z, subkarabinek Galil MAR, karabinek policyjny Magal), ale ostatecznie zdecydowano się opracować nowy karabin. Stał się nim produkowany od 2000 roku TAR-21. Po tym roku produkcja Galili była ograniczana, a w 2006 roku licencja na Galile wraz z oprzyrządowaniem produkcyjnym została sprzedana kolumbijskiej firmie Indumil, która jest obecnie jedynym producentem tej broni. Indumil produkuje Galile jako Galil ACEFirma produkuje także Galile ARM.

Galilarm.jpg

GALIL ARM

Galil to broń niezawodna, wytrzymała i cechująca się dobrą ergonomią. Jest bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta jest o odprowadzanie części gazów prochowych przez boczny otwór lufy, z długim ruchem tłoka gazowego. Galil strzela z zamka zamkniętego. Zamek ryglowany jest przez obrót. Ma uderzeniowy mechanizm kurkowy i mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia pełni jednocześnie rolę bezpiecznika. Galil jest bronią zasilaną z magazynków 35-nabojowych (wersje 5,56 mm) lub 20- nabojowych (wersje 7,62 mm). Lufa zakończona jest tłumikiem płomienia. Galil wyposażony jest w łoże i chwyt pistoletowyKolba składana jest na bok broni. Standardowe przyrządy celownicze to celownik mechaniczny (nastawy 0-300 i 300-500 m).

Informacje

Dane podstawowe:

Broń Galil
Kraj Izrael
Producent Israel Military Industries
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy ok. 1965
Produkcja seryjna 1975 - nadal

  • Galil MAR
  • Galil MAR
  • Galil SAR
  • Galil ARM
  • Galil AR
  • Galil MAR

Dane techniczne:

Wersje AR SAR MAR ARM
Nabój 5,56 7,62
Masa (kg) 3,9 3,75 2,95 4,35
Długość (mm) 979 915 690 1050
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 980 920 850 850
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650 650 750 650
Zasięg skuteczny (m) 450 300 200 450
Pojemność magazynka 35 35 35 25

Wersje:

​Użytkownicy:

Film ukazujący użycie Galila:

Full auto machine gun Galil01:18

Full auto machine gun Galil

GALIL

Konflikty z użyciem Galila:

Porównanie Galila, AK i Valmet M62:

Broń Galil AR Valmet M62 AK
Nabój 5,56 7,62 7,62
Masa (kg) 3.9 3.6 4.3
Długość (mm) 979 914 875
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 980 720 715
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650 750 600
Zasięg skuteczny (m) 450 400 300
Pojemność magazynka 35 30 30

GalilAR762.jpg

GALIL AR

Ak47.jpg

AK 47

Konstrukcje pochodne:

Galil w popkulturze:

Filmy:

  • Liban
  • Hebrew Hammer, The
  • G.I. Joe: Czas Kobry
  • Walc z Baszirem
  • 13 Dzielnica
  • Dowód życia
  • W cywilu 2
  • Uprowadzona
  • Terrorysta
  • Miasto złodziei
  • Snajper 2
  • Nie zadzieraj z fryzjerem
  • Iron Man
  • Tylko strzelaj
  • Ludzkie dzieci
  • Resident Evil 2: Apokalipsa
  • Lara Croft Tomb Raider: Kolebka Życia
  • Tożsamość Bourne'a

Gry:

  • Call of Duty: Black Ops
  • Call of Duty: Black Ops 2
  • Counter-Strike: Global Offensive
  • Counter-Strike
  • Counter-Strike: Condition Zero
  • Counter-Strike Online
  • Project Reality
  • Counter-Strike: Source
  • Rainbow Six 3: Black Arrow
  • Rainbow Six 3: Raven Shield
  • Soldier Front

Linki zewnętrzne:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki