FANDOM

Grupa Interwencyjna Żandarmerii Narodowej (GIŻN), fr. Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (GIGN) - oddział antyterrorystyczny francuskiej żandarmerii narodowej.

LOGO-GIGN

GIŻN jest uważany za jedną z najlepszych jednostek do zwalczania terroryzmu na świecie. Powstała 3 listopada 1973 roku. Początkowo jednostka podzielona była na dwa oddziały :

  • GIGN 1 - stacjonująca w miejscowości Maisons Alfort pod Paryżem oraz
  • GIGN 4 - która swa bazę miała w miejscowości Mont-de Marsan we Francji południowej.

W roku 1976 oba oddziały zostały połączona w jedna jednostkę. Obecnie siedziba jednostki znajduje się w pobliżu Paryża.

Rekrutacja i trening:Edytuj

Kandydatem do służby w GIGN może zostać ochotnik, który ma za sobą minimum pięcioletni okres służby w żandarmerii. Przed przyjęciem na selekcje sprawdza się, czy w aktach kandydata nie odnotowano żadnych wykroczeń dyscyplinarnych. Dopiero wówczas kandydat kierowany jest na selekcje. Selekcja jest trójstopniowa. Najpierw bada się cechy osobowe kandydata. Następnie kandydat musi wykazać się sprawnością fizyczną (m.in. 100 pompek, 300 brzuszków, 25 podciągnięć na drążku, przebiec 8 km w max 1 godzinę, przepłynąć 50 metrów pod woda itp.). Ostatnia cześć egzaminu to test strzelecki. Szansę mają tylko ci którzy z 25 metrów zdobędą minimum 70 punktów strzelając z broni krótkiej na 100 możliwych i minimum 75 punktów na 100 strzelając z karabinu. Żandarmi którzy pozytywnie przejdą selekcje włączani są do jednostki i rozpoczynają 8-miesieczny okres próbny. Ich treningi zawierają m.in. biegi długodystansowe, trening walki wręcz, podnoszenie ciężarów, wspinaczkę, jazdę na nartach, skoki spadochronowe. Każdy członek oddziału wykonuje rocznie minimum 5 skoków w tym 1 tzw. "mokry" do wody z aparaturą do nurkowania. Każdy członek jednostki musi zaliczyć szkolenie wojsk powietrzno-desantowych w Pau. Dużo uwagi poświęca się w tej jednostce pływaniu i nurkowaniu. Do ćwiczeń jakie wykonują funkcjonariusze GIGN należą m.in. nurkowania w Sekwanie, schodzenie na dno i przepuszczanie nad sobą kilku barek rzecznych. Ćwiczy się także schodzenie na głębokość 18 metrów bez aparatu do oddychania. Jednostka ta ćwiczy z takimi grupami antyterrorystycznymi jak GSG 9, SAS, FBI i DELTA FORCE.

Sprzęt i uzbrojenie:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki