FANDOM

GAZ-67 (ros. ГАЗ-67) - samochód terenowy konstrukcji radzieckiej z okresu II wojny światowej.

GAZ-67

Samochód terenowy GAZ-67

Samochód terenowy GAZ-67 powstał jako modernizacja i następca opracowanego w sierpniu 1941 roku samochodu terenowego GAZ-64 w celu usunięcia uwidocznionych podczas eksploatacji usterek. Został on zaprojektowany jako uniwersalny pojazd dla wojska służący do przewozu 4-6 osób i ładunku o masie 100 kg lub 1 osoby i ładunku o masie do 450 kg, a także do holowania moździeży oraz armat o masie do 1 250 kg (w trakcie codziennej eksploatacji wprowadzono ograniczenie masy holowanych ładunków do 800 kg). W Armii Czerwonej był nazywany jako "kozioł" lub "koziołek", natomiast w Polsce otrzymał przydomek "gazik".

GAZ-67B

Samochód terenowy GAZ-67B

Konstrukcja samochodu GAZ-67 była podobna do GAZ-64. Główną zmianą konstrukcyjną różniącą nowy pojazd od poprzednika było zwiększenie rozstawu kół z 1 250 do 1 445 mm, polepszające stabilność. Ponadto GAZ-67 otrzymał wzmocnione podwozie, nieco zwiększoną moc silnika (do 54 KM), dodatkowy zbiornik paliwa (33 l) pod siedzeniem kierowcy, nową deskę rozdzielczą oraz wiele innych zmian. Zewnętrznie nowy pojazd odróżniały od GAZa-64 nowe szersze błotniki, ze skośnymi płaszczyznami bocznymi.

GAZ-67 LWP

GAZ-67 na wyposażeniu Ludowego Wojska Polskiego (LWP)

Pierwsze 3 prototypy nowego pojazdu nazywanych powstały w kwietniu 1943 roku, pierwszy samochód seryjny opuścił linię montażową 23 września tego samego roku, a w październiku rozpoczęto produkcję seryjną. W 1944 roku powstała zmodernizowana wersja oznaczona GAZ-67B w której wprowadzono kilka ulepszeń technicznych. Łącznie do końca wojny wyprodukowano 4 851 sztuk obu wersji pojazdu. Była to stosunkowo niewielka liczba stanowiąca mniej niż 1/10 pojazdów Willys MB oraz Ford GPW dostarczonych ze Stanów Zjednoczonych do Związku Radzieckiego w ramach umowy Lend-Lease. Był to rezultat skoncentrowania się zakładów GAZ na produkcji pojazdów opancerzonych BA-64W końcowej fazie II wojny światowej, a później podczas wojny koreańskiej GAZ-67B był powszechnie używany jako pojazd dowodzenia, rozpoznawczy, nośnik piechoty i rannych, oraz jako lekki ciągnik artyleryjski. Niektóre wersje były uzbrojone w Po wojnie GAZ-67B był szeroko stosowany nie tylko w wojsku, ale również w Ministerstwie Bezpieczeństwa Państwowego (MGB), Ministerstwie Spraw Wewnętrznych (MWD), leśnictwie, rolnictwie, itd. GAZ-67 trafił również do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) na wyposażenie Ludowego Wojska Polskiego (LWP) oraz Milicji Obywatelskiej (MO). Produkcję samochodu zakończono w 1953 roku po wyprodukowaniu 92 843 egzemplarzy. W tym samym roku zaczęto produkcję seryjną jego następcy, samochodu terenowego GAZ-69.

GAZ-67 MO

GAZ-67 w służbie polskiej Milicji Obywatelskiej (MO)

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: benzynowy, gaźnikowy, 4-cylindrowy GAZ-64-6004 o mocy 54 KM
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa + bieg wsteczny, manualna
  • Długość: 3,35 m
  • Szerokość: 1,69 m
  • Wysokość: 1,70 m
  • Prześwit: 0,22 m
  • Masa własna: 1 320 kg
  • Masa całkowita: brak danych
  • Prędkość maks.: 90 km/h (na szosie)
  • Zasięg: brak danych
  • Zapas paliwa: 1 X 40 l + 1 X 33 l (73 l)

Użytkownicy:

m.in.

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 16:34, paź 3, 2016 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki