FANDOM

GAZ-66 (ros. ГАЗ-66) - terenowy 2-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji radzieckiej.

GAZ-66

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-66

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-66 o ładowności 2 ton został opracowany i zbudowany na potrzeby Armii Radzieckiej specjalnie do eksploatacji w trudnych warunkach terenowych.

Samochód zbudowano w układzie jezdnym czterokołowym z napędem na wszystkie koła (4X4) i manualną 4-biegową skrzynią biegów z reduktorem. Do napędu ciężarówki użyto silnika widlastego V8 o pojemności 4,3 litra. Samochód wyposażony był w mechanizm różnicowy z automatyczną blokadą. Ważną cechą pojazdu były względnie niewielkie rozmiary, zwartość konstrukcji oraz zrównoważone położenie środka ciężkości dzięki umieszczeniu kabiny nad silnikiem. Konstruktorom udało się uzyskać prawie równy nacisk na przedniej i tylnej osi.

Autowp.ru gaz 66 10

Terenowy samochód ciężarowy GAZ-66

Pierwsze prototypy GAZ-66 powstały w 1962 roku. W lipcu 1964 roku rozpoczęto produkcję seryjną ciężarówki w Gorkowskim Zakładzie Samochodowym (GAZ). W 1968 roku w ciężarówce zaczęto montować system centralnego regulowania ciśnienia w oponach. W kwietniu 1969 roku GAZ-66 został pierwszym radzieckim samochodem, który otrzymał Państwowy Znak Jakości. Samochód GAZ-66 w wielu krajach świata ze względu na jego niezawodność, oraz możliwości terenowe zyskał status legendy. Oprócz Armii Radzieckiej ciężarówka GAZ-66 używana była przez przedsiębiorstwa państwowe w ZSRR oraz przez wojska Układu Warszawskiego i wszystkie kraje socjalistyczne na świecie w tym Ludowe Wojsko Polskie (LWP)Oprócz podstawowej wersji skrzyniowej na podwoziu GAZa-66 powstało wiele specjalistycznych wersji jak np. autocysterny paliwowe, wyrzutnie rakiet BM-12, zestawy przeciwlotnicze ZU-23-2, nadwozia furgonowe K-66, pojazdy sanitarne, parowo-formalinowe komory dezynfekcyjne DDA-66, wiertnice ze słupoustawiaczami. Po upadku ZSRR GAZ-66 był używany w Rosji (FR) głównie przez wojska powietrznodesantowe i pograniczne. Produkcję samochodu zakończono 1 lipca 1999 roku po rozpoczęciu produkcji jego następcy, terenowego samochodu ciężarowego GAZ-3308 Sadko Łącznie wyprodukowano 965 941 egzemplarzy pojazdów rodziny GAZ-66.

800px-gaz-66 truck of russian army

GAZ-66 ze specjalistyczną zabudową furgonową K66

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie: nie przewidziano
  • Silnik: gaźnikowy, widlasty, 8-cylindrowy 4,3 l ZMZ-513 o mocy 120 KM
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa, manualna, z reduktorem
  • Pancerz: brak opancerzenia
  • Długość: 5,65 m
  • Szerokość: 2,32 m
  • Wysokość: 2,52 m
  • Prześwit: 0,31 m
  • Masa własna: 3 470 kg
  • Masa całkowita: 5 940 kg
  • Prędkość maks.: 95 km/h
  • Zasięg: 800 km
  • Zapas paliwa: 2 x 105 l (210 l)

Użytkownicy:

Źródła: