FANDOM

Górski Karabach - nieuznawane państwo w Azji na Kaukazie Południowym. Górski Karabach uważany jest za część Azerbejdżanu.

Coat of arms of Nagorno-Karabakh

Godło Górskiego Karabachu

Flag of Nagorno-Karabakh.svg

Flaga Górskiego Karabachu

Górski Karabach graniczy od północy i wschodu z Azerbejdżanem, od południa z Iranem, natomiast od zachodu z Republiką Armenii (RA)Nie posiada dostępu do morza.

W przeszłości Górski Karabach był ormiańskim obwodem autonomicznym na terenie Azerbejdżanu, niepodległość proklamowano 10 grudnia 1991 roku.

Historia:

Podwaliną Górskiego Karabachu był ormiański Nagorno-Karabachski Obwód Autonomiczny w byłym Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR)Po upadku ZSRR okręg należał do Azerbejdżanu, a rząd prześladował tamtejszych Ormian. 10 grudnia 1991 roku władze Górskiego Karabachu przeprowadziły referendum, w którym przygniatająca większość mieszkańców opowiedziała się za niezależnością. W roku następnym azerski parlament odebrał Górskiemu Karabachowi status obwodu autonomicznego. W odpowiedzi karabascy Ormianie w styczniu 1992 roku ogłosili niepodległość Górskiego Karabachu. Między Armenią a Azerbejdżanem wybuchła wojna. Azerska armia wkroczyła na teren Karabachu i zdołała – w początkowym stadium działań zbrojnych – opanować znaczną cześć terytorium, jednak później została wyparta przez słabo uzbrojonych powstańców ormiańskich. 12 maja 1994 roku, gdy Ormianie kontrolowali już cały okręg autonomiczny, korytarz łączący go z Republiką Armenii oraz strefę bezpieczeństwa, podpisane zostało zawieszenie broni. W czasie wojny powstańcy przejęli wiele terenów należących do Azerbejdżanu.

Rok 2008 przyniósł zmiany we wzajemnych stosunkach Armenii i Azerbejdżanu. W listopadzie 2008 roku prezydenci Alijew i Sarkisjan spotkali się w Moskwie z ówczesnym prezydentem Federacji Rosyjskiej (FR), Dymitrijem Miedwiediewem. Spotkanie zaowocowało podpisaniem w dniu 2 listopada 2008 roku dwustronnego porozumienia z udziałem rosyjskiego prezydenta w sprawie Górskiego Karabachu. Tym samym zapoczątkowane zostały rozmowy na temat rozwiązania konfliktu trwającego od 15 lat.

Gospodarka:

Górski Karabach jest de fakto niepodległym państwem posiadającym demoklratycznie wybrany rząd wolnorynkową gospodarkę oraz wszystkie niezbędne atrybuty suwerenności. Nie jest jednak uznawana przez żadne państwo na świecie, nawet przez Armenię. System polityczny Republiki Górskiego Karabachu cechuje stabilność i względny demokratyzm. Kraj utrzymuje się z uprawy warzyw, owoców oraz zboża ponadto wytwaraza się wódkę z Morwy. W stolicy kraju, Stepanakercie działa szlifiernia diamentów. Armenia dostarcza państwu dotacje na cele militarne.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: ormiański
  • Stolica: Stepanakert
  • Ustrój polityczny: republika demokratyczna
  • Głowa państwa: prezydent Bako Sahakian
  • Powierzchnia: 4 400 km²
  • Liczba ludności: 145 000 - 2002 rok
  • Jednostka monetarna: Dram

Partie polityczne:

  • Wolna Ojczyzna
  • Partia Demokratyczna Artsaku
  • Armeńska Federacja Rewolucyjna
  • Komunistyczna Partia Artsaku

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • brak danych

Armia:

Siły zbrojne Górskiego Karabachu liczą od 18 500-25 000 żołnierzy. Brali oni udział w wojnie toczącej się w latach 1992-94. Służba wojskowa jest obowiązkowa i wynosi 2 lata. Sprzęt dla wojsk Górskiego Karabachu dostarcza Armenia ze swoich fabryk uzbrojenia. Władze samodzielnie kupują uzbrojenie w Federacji Rosyjskiej (FR).

Sprzęt i uzbrojenie wojska Górskiego Karabachu:

Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki