FANDOM

608px-Formoza naszywka.jpg

Odznaka jednostki Formoza

Morska Jednostka Działań Specjalnych (Formoza) - jednostka wojskowa płetwonurków bojowych, pododdział Wojsk Specjalnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Formoza najczęściej współpracuje z zespołem wodnym GROM oraz z pododdziałem płetwonurków bojowych 1 Pułku Specjalnego Komandosów. Z dniem 1 stycznia 2008 r. jednostka przeszła w podporządkowanie Dowódcy Wojsk Specjalnych. Obecnie wydzielona grupa żołnierzy JW 4026 (wspólnie z JW 4101) prowadzą działania bojowe w składzie Zadaniowego Zespołu Bojowego Wojsk Specjalnych (Task Force 50, TF-50) w Afganistanie. Jest najmniejszą liczebnie jednostką bojową spośród podległych DWS.

Historia jednostki została zapoczątkowana w 1974 roku, kiedy powstał Zespół Badawczy ds. Płetwonurków Morskich. Miał on opracować koncepcję organizacji i formowania specjalnego dywizjonu płetwonurków morskich. Jednostkę sformowano 13 listopada 1975 roku. Pierwszym dowódcą był kmdr por. dypl. Józef Rembisz, dziś komandor dyplomowany w stanie spoczynku. We wrześniu 1987 roku jednostka zmieniła nazwę na Wydział Działań Specjalnych, a w 1990 roku powstały Grupy Specjalne Płetwonurków. Następnie płetwonurkowie operowali jako Sekcje Działań Specjalnych MW. Od początku 2006 roku jednostka powróciła do wcześniej stosowanej nazwy GSP. Po przejściu z Marynarki Wojennej do Wojsk Specjalnych jednostka zmieniła nazwę na obecną z wcześniejszej nazwy Morski Zespół Bojowy Wojsk Specjalnych Formoza. Nazwa pochodzi od potocznej nazwy siedziby jednostki, w poniemieckiej torpedowni w Gdyni-Oksywiu, nazywanej "Formoza".

Formoza p.jpg

Siedziba jednostki

InformacjeEdytuj

UzbrojenieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki