FANDOM

512px-Suomen Puolustusvoimien tornileijona.png

Symbol Fińskich Sił Zbrojnych

Fińskie Siły Zbrojne - siły odpowiedzialne za obronę Finlandi. Powstały w 1918 roku.

OrganizacjaEdytuj

Fińskie Siły Zbrojne dzielą się na trzy podstawowe rodzaje: Wojska Lądowe (Maavoimat), Siły Powietrzne (Ilmavoimat), oraz Marynarkę Wojenną (Merivoimat). Obowiązkowa służba wojskowa obowiązuje mężczyzn w wieku 18-60 lat i trwa ona 7 lub 12 (długość służby zależy od jego rodzaju, oraz zakresu przeszkolenia). Dzięki wysokiej dyscyplinie społecznej wśród finów, unikanie służby wojskowej nie jest zbyt częstym przypadkiem. Liczebność armii w czasie pokoju wynosi ponad 32 000 żołnierzy (dane za 2005 r.), natomiast po mobilizacji 490 000, jednak do 2008 r. planuje się obniżenie tej liczby do 350 000.

Bezpośrednim i naczelnym dowódcą Fińskich Sił Zbrojnych jest prezydent. Do jego głównych zadań należą: ogłaszanie stanu wojny (przy akceptacji Rady Państwa), mobilizacja sił zbrojnych, zatwierdzanie ważniejszych decyzji rządu, które dotyczą obronności państwa, a także zatwierdzanie nominacji oficerskich. Prezydentowi podlega Szef Obrony (od 2001 r. jest nim admirał Juhani Kaskeala). Kierowaniem sił zbrojnych ze strony rządu zarządza Ministerstwo Obrony Narodowej. Do jego głównych zadań należą: zarządzanie siłami zbrojnymi w czasie pokoju, budżet, planowanie obronne, a także kontrola Sztabu Obrony.

Misje pokojoweEdytuj

Konflikty, katastrofy czy inne wydarzenia w różnych miejscach globu powodują, że wiele bogatszych państw wysyła tam swoją pomoc. Równierz Finlandia angażuje się w wiele misji pokojowych, organizowanych głównie przez ONZ. Finowie uczestniczyli w następujących misjach:

  • Bośnia i Hercegowina (EUFOR)
  • Egipt, Izrael, Liban, Syria (UNTSO)
  • Etiopia i Erytrea (UNMEE)

UzbrojenieEdytuj

m.in:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki