FANDOM

Federalne Biuro Śledcze (FBŚ), ang. Federal Bureau of Investigation (FBI) - centralna agencja rządowa Stanów Zjednoczonych (USA) zajmująca się przestępstwami wykraczającymi poza granice danego stanu. Stanowi też część systemu bezpieczeństwa kraju.

600px-US-FBI-Seal.svg.png

Logo FBI

FBI działa wspólnie z United States Marshals Service, Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives i innymi agencjami federalnymi zasadniczo skupionymi w czterech departamentach rządu Stanów Zjednoczonych: Departament Sprawiedliwości, Departament Skarbu, Departament Obrony i nowo powołany za kadencji prezydenta George W. Busha Departament Bezpieczeństwa Krajowego.

FBI także pełni rolę głównej agencji kontrwywiadowczej Stanów Zjednoczonych, monitorując i udaremniając szkodliwą działalność służb wywiadowczych innych państw na terenie Stanów Zjednoczonych oraz przypadki potencjalnego czy rzeczywistego pogwałcenia amerykańskich praw regulujących działalność wywiadowczą przez agentów amerykańskich i obcych.

Jednym z podstawowych zadań FBI jest gromadzenie danych wywiadowczych, co FBI czyni nie tylko na terenie USA, współpracując w tym zagadnieniu z policjami i służbami wywiadowczymi oraz porządkowymi innych państw. W tym celu FBI prowadzi przechwytywanie i przesłuchania podejrzanych osób w innych krajach (ang. extraordinary renditions) kooperujących oficjalnie lub nieoficjalnie w tym zakresie ze Stanami Zjednoczonymi, np. w Etiopii (FDRE).

Władze federalne traktują FBI jako najważniejszą instytucję zajmującą się wykrywaniem i likwidacją szpiegostwa (oficjalnie: tylko na terenie USA). FBI dysponuje rocznym budżetem w wysokości 9,8 miliardów dolarów (2006). Sprzęt i uzbrojenie:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki