Fandom

Wiki Uzbrojenie

FX-05 Xiuhcoatl

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
FX-05 Xiyukohal Assault Rifle.jpg
FX-05 Xiuhcoatl (Fusil Xiuhcoatl 05) – meksykański karabin szturmowy. Nazwa pochodzi od imienia węża, broni azteckiego boga wojny Huitzilopochtli.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń FX-05 Xiuhcoatl
Państwo Meksyk
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 2005
Produkcja seryjna 2005 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 887
Masa (kg) 3.89
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 750
Zasięg skuteczny (m) 200 - 900
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 956

HistoriaEdytuj

W 1979 roku Meksyk zakupił w Niemczech licencję na karabin G3 kalibru 7,62 mm NATO. W 2001 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad jego następcą. Nowa broń miała mieć kaliber 5,56 mm NATO. Naturalnym następcą G3 byłby niemiecki G36, ale firma Heckler und Koch zażądała za prawa licencyjne do tej broni ponad 63 mln €, a zakup niezbędnych maszyn do jego produkcji pochłonąłby następne 17 mln €. Dlatego zdecydowano się na zakup praw do niektórych rozwiązań i technologii (łączny koszt 10,5 mln €) zastosowanych w G36 planując zastosowanie ich w broni zaprojektowanej w Meksyku.

Fx05xiuhcoatl.png
Oficjalnie nową broń zaprezentowano publicznie 16 września 2006 roku. Meksykański karabin ma mechanizmy wewnętrzne zbliżone do G36, natomiast zmiany wprowadzono w wyglądzie zewnętrznym. Karabin ma nową, składaną na prawą stronę komory zamkowej, kolbę o regulowanej długości (sposób regulacji jest zbliżony do zastosowanego w kolbie amerykańskiego karabinka M4). W miejsce rękojeści przeładowania poruszającej się wzdłuż długiego wycięcia w grzbiecie komory zamkowej (zmniejszającego jej sztywność) zastosowano wycięcia po obu stronach komory zamkowej (rękojeść może być osadzona po dowolnej stronie broni). Grzbiet komory zamkowej FX-05 tworzy szyna montażowa na której montowane są mechaniczne przyrządy celownicze, lub chwyt transportowy z integralnym celownikiem optycznym. Dwie krótsze szyny umieszczone są po bokach łoża. Podobnie jak w przypadku G36 mechanizm spustowo-uderzeniowy umieszczony jest wewnątrz osobnego modułu odłączanego od broni, ale już gniazdo magazynka stanowi jedną część z komorą zamkową (w broni niemieckiej może być odłączone).

Według planów do końca 2006 roku wyprodukowane ma być 10 000 karabinów FX-05, a pełne przezbrojenie armii meksykańskiej w nową broń ma nastąpić w 2013 roku po wyprodukowaniu 150 000 karabinów tego typu.

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki