FANDOM

FN SCAR-L (Standard).jpg
SCAR (Special Operations Forces Combat Assault Rifle) - modułowy karabin automatyczny skonstruowany przez FN Herstal dla Dowództwa Operacji Specjalnych Stanów Zjednoczonych (USSOCOM) w ramach przetargu na karabin dla sił specjalnych. Był testowany m.in. przez Navy SEALs. System SCAR jest uniwersalnym karabinem samoczynno-samopowtarzalnym przeznaczonym dla sił specjalnych. Monolityczna komora zamkowa pozwala na umieszczenie na jej grzbiecie długiej uniwersalnej szyny montażowej, zaś przez całą jej długość biegną szyny prowadzące suwadło. Szyny owe, podobnie jak wszystkie pozostałe elementy związane z górną częścią komory zamkowej, są z nią połączone śrubami, tak samo jak lufa. Oznacza to możliwość wymiany lufy, ale nie jest to lufa szybkowymienna. Komora spustowa jest wykonana z tworzywa sztucznego. Zawiera klasyczny mechanizm spustowo-uderzeniowy z przechwytywaniem kurka, obsługiwany skrzydełkami po obu stronach, które można ustawić w położeniu zabezpieczenia, ognia pojedynczego i ciągłego. Ponadto w komorze znajduje się gniazdo magazynka, zatrzask zamka i chwyt pistoletowyKolba jest składana na prawą stronę, ma regulowaną długość stopki oraz wysokość poduszki podpoliczkowej.
FN Scar 208.jpg

Suwadło z wieloryglowym zamkiem ryglowanym obrotowo, stanowi zapożyczenie z AR-18. Mechanizm powrotny to pojedyncza sprężyna na długiej żerdzi, zakończonej oporą działającą też jako zatrzask utrzymujący na miejscu zespół kolby. Przekazywanie suwadłu takiej samej energii przez mechanizm gazowy (przy odmiennych wartościach ciśnień i czasów ruchu pocisku w lufach różnej długości) rozwiązano poprzez dostosowanie średnic otworów gazowych. Niezależnie od długości lufy, zespół komory gazowej jest mocowany w takiej samej odległości od wlotu – tłoczysko w każdej wersji ma taką samą, bardzo małą długość. Górna część prostopadłościennego suwadła jest wydłużona, biegnie nad lufą aż do przedniego końca komory zamkowej, gdzie styka się z tłoczyskiem. Rączkę napinającą umieszczono w biegnącej nad lufą przedniej części suwadła, przy czym można ją przekładać, w zależności od potrzeb, na prawą lub lewą stronę.

Scar l std d 02.jpg

SCAR-L

Mk 16 ma zastąpić karabinki M4A1, natomiast Mk 17 karabiny M14 oraz Mk 11 SWS. W 2010 Program FN SCAR skończono i odwołano a wszystkie egzemplarze wracają z jednostek do magazynów. W roku 2004 zaprezentowano granatnik Enhanced Grenade Launcher Module (EGLM), oficjalnie przedstawiony jako FN40GL, lub Mk 13 Mod 0, jest to 40 mm granatnik podlufowy oparty na 'GL1' zaprojektowanym do F2000. Granatnik zasilany jest nabojem 40 mm SR. Jest oznaczany L lub H i pasuje do odpowiedniego modelu SCAR.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Wersja SCAR-L SCAR-H

Rodzaj

Karabin szturmowy
Prototypy 2003 - 2007
Produkcja seryjna 2009 - nadal
Kraj USA, Belgia
Waga (kg) 3.29 3.58
Kaliber Nabój 5,56 Nabój 7,62
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 800 714
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 625
Zasięg skuteczny (m) 500 600
Pojemność magazynka 30 / 28

20

Wersje:

Oba mogą w przyszłości mieć inne warianty, np. karabiny snajperskie. Od czerwca 2007 pierwsze karabinki i karabiny SCAR z początkowej produkcji zaczęły trafiać do jednostek, gdzie przeprowadzano podstawowy trening z nowym rodzajem uzbrojenia, przygotowując instrukcje i programy nauczania.

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki