FANDOM

Javelin.JPEG
FGM-148 Javelin - amerykański ręczny przeciwpancerny pocisk kierowany typu F&F.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń FGM-148 Javelin
Państwo USA
Producent Lockheed Martin, Raytheon Company
Rodzaj Przeciwpancerny pocisk kierowany
Prototypy 1989 - 1996
Produkcja seryjna 1996 - nadal
Kaliber 127 mm
Długość (mm) 1200
Masa (kg) 18,2 (z pociskiem)
Zasięg (m) 75 - 2500

HistoriaEdytuj

Javelin1.jpg
W 1989 roku US Army przyznała konsorcjum Javelin utworzonemu przez Raytheon Texas Instruments (obecnie Missile Systems) z Dallas i Lockheed Martin Electronics and Missiles (obecnie Missiles and Fire Control) z Orlando kontrakt na opracowanie następcy przeciwpancernego systemu rakietowego M47 Dragon.

Javelin wszedł w fazę produkcji seryjnej w 1994 roku, ale pierwsze systemy weszły do służby dopiero ponad półtora roku później, w czerwcu 1996, a pierwsza została w nie wyposażona jednostka w Fort Benning w Georgii. Javelin po raz pierwszy został wykorzystany bojowo podczas operacji Iraqi Freedom w marcu 2003 roku, kiedy to użyły go jednostki US Army, US Marine Corps oraz Australian Special Forces.

Budowa i działanieEdytuj

Javelin pocisk.gif

Budowa pocisku

System zbudowany jest z:
  • jednostki dowodzenia i odpalania (CLU - ang. Command Launch Unit), będącej pasywnym systemem identyfikacji celu wykorzystującym podczerwień oraz jednostką kontroli ognia ze zintegrowanym celownikiem dziennym i termowizorem
  • pocisku Javelin umieszczonego w wyrzutni tubowej ATK.

Po namierzeniu celu i odpaleniu pocisku(jeszcze przed zapłonem silnika), informacje o celu zostają przekazane z CLU, do pocisku, gdzie po odpaleniu cel obserwowany jest przez czujnik podczerwieni przesyłający dane do urządzenia śledzącego sterującego lotem pocisku i prowadzącego go do celu.

Pocisk jest wyposażony w dwustopniowy układ napędowy. Pierwszy człon odpowiada za wystrzelenie pocisku z tuby na odległość ok. 10m, rakieta obraca się wówczas lekko dyszą do dołu i uruchamia właściwy silnik rakietowy, dzięki temu może startować blisko żołnierza, nie powodując oparzeń gazami wylotowymi, a także utrudnia wykrycie strzelca.

Dostępne są dwie trajektorie lotu:

  • pocisk leci do celu po linii prostej,
  • pocisk wznosi się, a następnie spada na cel, dzięki czemu Javelin, teoretycznie jest w stanie zniszczyć każdy czołg, gdyż trafia w dach wieży, gdzie pancerz jest najcieńszy.

Pocisk ma dwie głowice, dzięki czemu możliwe jest zniszczenie czołgu chronionego pancerzem reaktywnym. Zadaniem pierwszej głowicy jest detonacja pancerza reaktywnego, z tego też powodu druga głowica zostaje zdetonowana z opóźnieniem, by mieć pewność że pojazd będzie pozbawiony tego pancerza.

Istnieją wersje wystrzeliwane z przenośnych wyrzutni, z trójnogu (są tam trzy pociski), lub z pojazdów.

Waga rakiety to 11,8 kg, a CLU 6,4kg

Jeden pocisk do wyrzutni Javelin kosztuje 80.000$, a CLU 125.000$. Do tej pory wyprodukowano ponad 11000 pocisków.

UżytkownicyEdytuj

m.in:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki