FANDOM

FAMAS (Fusil d'Assaut de la Manufacture d'Armes de St-Etienne; tł. karabin szturmowy z Fabryki Broni w Saint-Etienne) - karabin szturmowy konstrukcji francuskiej zbudowany w układzie bullpup. Jest częścią projektu FELIN. FAMAS jest używany także przez Francuską jednostkę antyterrorystyczną GIGN.

FAMAS 104355,2.jpg

FAMAS G2

Po wprowadzeniu w 1967 roku do uzbrojenia armii amerykańskiej karabinu M16 także w Europie rozpoczęto prace nad nowymi karabinami strzelającymi amunicją pośrednią. We Francji projekt nowej broni powstawał w Manufacture d'Armes de St-Etienne (MAS, część państwowego koncernu GIAT, a obecnie Nexter).

Zespół konstruktorów, którym kierował Paul Tellie, rozpoczął prace w 1967. W 1971 roku był gotowy prototyp nowego karabinu. W latach 1972-1973 odbywały się próby nowego karabinu (porównywano go z produkowanym w zakładach Manurchin licencyjnym karabinem SIG 540), w 1973 roku miała takze miejsce na targach SATORYpierwsza publiczna prezentacja prototypowej broni. Karabin zaprojektowany przez P. Telle okazał się pod wieloma względami lepszy od SIGa 540, ale nadal nie podjęto decyzji o wprowadzeniu go do uzbrojenia. Podstawową przyczyną niepodjęcia decyzji był konserwatyzm wojskowych, z dużą podejrzliwością traktujących karabin w układzie bullpup (z magazynkiem za chwytem), o nietypowo działającej automatyce (zamek półswobodny wzorowany na konstrukcjach Paula Kiralego), takich jak pm 39M i 43M. Jednak dalsze próby sprawiły, że przezwyciężono nieufność wojskowych i 8 sierpnia 1977 roku karabin FAMAS w wersji F1 został przyjęty do uzbrojenia. Nowa broń miała zastąpić karabiny MAS 49 i pistolety maszynowe MAT 49.

Po przyjęciu do uzbrojenia, nadal trwały prace nad doskonaleniem konstrukcji. W 1979 roku karabin wyposażono w ogranicznik długości serii. W tym samym roku rozpoczęto seryjną produkcję. Nowy karabin najszybciej znalazł się na uzbrojeniu Legii Cudzoziemskiej. Żołnierze z powodu charakterystycznego kształtu nadali nowej broni nazwę Le Clairon (fr. Trąbka). Nowy karabin produkowany w dużych ilościach (wyprodukowano ok. 400 000 egzemplarzy odmiany F1) szybko wyparł z uzbrojenia starsze typy broni. W 1984 roku powstały przeznaczone na rynek cywilny wersje samopowtarzalne FA MAS "Export" i "Civil" (ten drugi miał lufę długości 570 mm) oraz skrócony karabinek samoczynno-samopowtarzalny FAMAS "Commando" wyposażony w lufę długości 455 mm. Wersje te pozbawione były możliwości wystrzeliwania granatów nasadkowych. Opracowano także wersję karabinową G1 o lepszej ergonomii niż F1.

W 1994 roku powstała wersja G2. Jest ona zasilana standardową amunicja 5.56 mm NATO i zasilana z magazynków zgodnych ze STANAG. Karabiny w tej wersji nie są wyposażane w ograniczniki długości serii (istnieje możliwość instalacji tego urządzenia na życzenie zamawiającego). W 1995 przyjęto ja na uzbrojenie francuskiej marynarki wojennej. Powstały także wersje eksportowe karabinu, ale nie zdobyły większej popularności. Byłý to G2 SMG (z lufa długości 320 mm), G2 "Commando" (z lufa długości 405 mm), G2 "Picatinny Rail" (wyposażony wszynę Picatinny) i G2 "Sniper" (z szyna Picatinny i ciężka lufa długości 620 mm). Obecnie FAMAS G2 stał się podstawą do opracowania karabinu wchodzącego w skład systemu FELIN (program mający na celu opracowanie broni i wyposażenia żołnierzy będący francuską odpowiedzią na amerykański program "Land Warrior"). FAMAS jest karabinem szturmowym skonstruowanym w układzie bullpup. Długość lufy wynosi 488mm, a długość całkowita 757mm. Broń dostosowana jest do prowadzenia ognia pojedynczego, 3-strzałowej serii lub ognia ciągłego. Zmiane trybu prowadzenia ognia umożliwia przełącznik ulokowany w tylnej części komory zamkowej zagniazdem magazynka. Każdy karabin w wersji F1 przystosowany jest do wystrzeliwania granatów nasadkowych, oraz wyposażony jest w składany do tyłu dwójnóg. Natomiast FAMAS w wersji G2 wyróżnia się brakiem kobłąka spustowego, zastąpionego dużą osłoną chroniącą całą dłoń (podobną jak w karabinie TavorŁoże zostało wykonane z włókna szklanego, a nie jak w przypadku wcześniejszej wersji z tworzywa sztucznego. Masa wersji G2 została zwiększona z 3,61 do 3,8 kg. Broń wyróżnia duży chwyt transportowy kryjący w sobie mechaniczne przyrządy celownicze. Zasilany jest z magazynków 25- lub 30-nabojowych.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Wersja F1 G2
Państwo Francja
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1967 - 1979
Produkcja seryjna 1979 - nadal
Kaliber Nabój 5,56
Pojemność magazynka 25 30
Długość (mm) 757
Masa (kg) 3,61 3,8
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 960 925
Zasięg skuteczny (m) 300 450

Wersje:Edytuj

  • FAMAS Ref.jpg

    FAMAS F1

    F1 – pierwsza wersja seryjna. Karabin strzelał amunicją 5,56 × 45 mm M193. Zasilany z magazynków pudełkowych (25 naboi).
  • G1 – poprawiona wersja produkowana dla armii francuskiej. Zmiany miały głównie poprawić ergonomię broni. Zmieniono kształt łoża i chwytu pistoletowego, klasyczny kabłąk spustu został zastąpiony dużą osłoną całej dłoni (wzorowaną na Steyr AUG).
  • G2 – wersja dostosowana do standardów NATO. Zastosowano amunicję (5,56 × 45 mm NATO) i łukowe magazynki zgodne ze STANAG. Krótka szyna Picatinny na szczycie chwytu transportowego.
  • G2 "Commando" – karabinek ze skróconą lufą.
  • G2 SMG – karabinek z bardzo krótką lufą (subkarabinek) mający pełnić funkcję pistoletu maszynowego.
  • G2 "Sniper" – wersja z wydłużoną lufą i celownikiem optycznym mająca pełnić funkcję karabinu wyborowego.
  • G2 "Picatinny rail" – wersja posiadająca obniżony uchwyt transportowy, którego górna powierzchnia tworzy długą szynę Picatinny.
  • G2 + M203 – wersja ze zmienionym łożem umożliwiającym montaż granatnika podwieszanego M203.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki