FANDOM

I-i07-12-036fad-peru4.jpg
FAD (Fusil Automático Doble) - peruwiański karabin automatyczny z granatnikiem, w układzie bullpup, zaprojektowany przez Salomona Braga Lozo z SIMA Electronica.

HistoriaEdytuj

Obecnie, licząca 120 tysięcy żołnierzy, armia peruwiańska używa głównie broń kupowaną za granicą. Od będących do niedawna standardowym uzbrojeniem karabinów FN FAL, przez zakupione w latach '80 karabiny Galil, Typ 68 i używane w niewielkiej liczbie w marynarce wojennej południowokoreańskie karabinki K2 oraz rosyjskie karabinki AKMS, po karabiny G3, M16, niemieckie HK33, HK53 oraz belgijskie FN FNC i FN F2000. Stąd też pojawiła się potrzeba stworzenia nowej, rodzimej konstrukcji zasilanej amunicją pośrednią 5,56 x 45 mm NATO, która zastąpiłaby dotychczas używaną broń, w większości uchodzącą za przestarzałą. Wybór padł na broń peruwiańskiej firmy SIMA Electronica - FAD.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń FAD
Państwo Peru
Producent SIMA Electronica
Projektant Salomón Braga Lozo
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 2008
Produkcja seryjna 2008 - nadal
Kaliber Nabój 5,56
Długość (mm) 814
Masa (kg) 3.6
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 550
Zasięg skuteczny (m) 600
Zasięg maksymalny (m) 1600
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 963

OpisEdytuj

I-i07-12-036fad-peru1.jpg
Jej konstruktor, Salomón Braga Lozo, spróbował obejść typową przypadłość karabinków w układzie bezkolbowym – konflikt między kierunkiem wyrzucania łusek a używaniem broni przez strzelców leworęcznych – bez komplikowania konstrukcji i wprowadzania kanałów ekstrakcyjnych wyprowadzających łuski do przodu (jak to ma miejsce w przypadku FN F2000 czy Kel-Tec RFB). Dzięki nieznacznemu przesunięciu w lewo gniazda magazynka i odchyleniu go o 12° oraz umieszczeniu nad oknem wyrzutowym odbijacza łusek, te wyrzucane są pod kątem 45° w dół (dzięki temu rozwiązaniu FAD może mieć rurę gazową umieszczoną nie nad, a pod lufą). Ma to, przynajmniej w teorii, umożliwić bezproblemowe korzystanie z broni osobom prawo- i leworęcznym, choć ci ostatni mogą mieć problem z prawidłowym składaniem się z broni wyposażonej w odchylony magazynek.

FAD to pierwsza lokalnie zaprojektowana broń strzelająca amunicją 5,56 mm x 45, zasilana z standardowych 30-nabojowych magazynków zgodnych z STANAG 4179. Karabinek wyróżnia się futurystycznym kształtem, będącym dalekim nawiązaniem do wzornictwa pistoletu maszynowego FN P90. Broń ma składane, mechaniczne przyrządy celownicze. W przedniej części komory zamkowej znajduje się krótka, uniwersalna szyna montażowa zgodna z STANAG 2324 (Picatinny), na której można mocować m.in celowniki optyczne. Karabinek i granatnik mają wspólny język spustowy, przed spustem znajduje się przełącznik pozwalający wybrać tryb prowadzenia ognia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki