FANDOM

800px-F1 grenade travmatik com 02 by-sa.jpg
Granat F-1 - granat obronny konstrukcji radzieckiej.

Radziecki granat F-1 był kopią francuskiego granatu o tej samej nazwie, używanego podczas pierwszej wojny światowej. Był to typowy granat obronny wzorowany na brytyjskim granacie No.5 (bomba Millsa).

Tego rodzaju granaty wyposażone były w żeliwne skorupy z odlanymi na zewnątrz karbami. W zamierzeniu miało to powodować rozerwanie się granatu na odłamki o określonej masie. W praktyce skorupa rozpada się na kilka dużych odłamków i drobny pył. Duże odłamki mają bardzo duży zasięg (sięgający 200 metrów) i stanowią zagrożenie dla rzucającego, dlatego można go tylko wyrzucać zza osłony pojazdów opancerzonych lub budynków.

Granat F-1 był używany przez Armię Czerwoną w czasie II wojny światowej, a po jej zakończeniu stał się podstawowym granatem obronnym armii Układu Warszawskiego.

Granat F-1 był produkowany w Polsce (PRL). Od początku lat dziewięćdziesiątych zastępuje go polski granat RGO-8

F-1 jest granatem obronnym. Głównym elementem granatu jest żeliwna skorupa, wewnątrz której znajduje się materiał wybuchowy (trotyl). Zewnętrzna powierzchnia posiada nacięcia, mające wymusić fragmentację. W górnej części znajduje się otwór gwintowany, w który jest wkręcony zapalnik UZRGM (Uniwersalny Zapalnik Ręcznych Granatów – Modernizowany).

Informacje

Dane podstawowe:

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki