FANDOM

Eurocopter Delfin (franc. Eurocopter Dauphin, dawniej Aerospatiale Dauphin) - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji francuskiej, następca śmigłowca Aerospatiale Alouette III.

Dauphin

Śmigłowiec wielozadaniowy Eurocopter Dauphin

Śmigłowiec Delfin skonstruowano i zbudowano w celu zastąpienia przestarzałych maszyn typu Aerospatiale Alouette III. Jest produkowany przez firmę Airbus Helicopters pod marką Eurocopter. Delfin jest jednym z najbardziej udanych śmigłowców produkowanych przez Eurocopter, szeroko używanym jako biznesowa maszyna transportowa, dla potrzeb policji, mediów, jako śmigłowiec medyczny, oraz jako morski śmigłowiec poszukiwawczy SAR (skrót od ang. Search and Rescue - poszukiwanie i ratunek).

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Wirnik trójłopatowy, łopaty kompozytowe. Wirnik ogonowy wentylatorowy typu fenestron zabudowany w stateczniku pionowym. Podwozie trójpodporowe z kółkiem przednim, chowane w locie.

Eurocopter dauphin

Śmigłowiec Eurocopter Dauphin

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Państwo: Francja
  • Producent: Airbus Helicopters
  • Typ śmigłowca: wielozadaniowy
  • Załoga: 1-2 osoby + 12-13 pasażerów
  • Prototypy: 1972
  • Produkcja: 1975 - do chwili obecnej
  • Panther-ub

    Śmigłowiec szturmowy Eurocopter Panther

    Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: 2 turbowałowe Turbomeca Arriel 1C2 lub TM333-1M
  • Średnica wirnika: 11,94 m
  • Długość kadłuba: 11,63 m
  • Wysokość: 3,98 m
  • Masa własna: 2 240 kg
  • Masa całkowita: 4 250 kg
  • Prędkość maks: 285 km/h
  • Wznoszenie: 6 m/s
  • Pułap: 3 700 m
  • Zasięg: 900 km
  • Zapas paliwa: ...
  • Uzbrojenie: ...
Aerospatiale HH-65C dauphin

Śmigłowiec Dauphin należący do francuskiej marynarki wojennej

Wersje:
  • SA 360 Dauphin - pierwszy prototypowy śmigłowiec SA 360A napędzany turbowałowym silnikiem Turboméca Astazou XVI
  • SA 361 Dauphin - wersja śmigłowca SA 360 przystosowana do działań w warunkach wysokiej temperatury i dużych wysokości, wyposażona w mocniejszą jednostkę napędową i zdolna unieść większy ciężar. Nie produkowany seryjnie
  • SA 365C Dauphin 2 - wersja dwusilnikowa śmigłowca Dauphin, skonstruowana na początku 1973 roku. Prototyp oblatano 24 stycznia 1975 roku, a dostawy egzemplarzy seryjnych rozpoczęto w grudniu 1978.
  • AS 365N1 - ulepszona wersja cywilna śmigłowca SA 365C Dauphin 2 oblatana 31 marca 1979 roku. Dostawy śmigłowca rozpoczęły się w 1982 roku.
  • AS 365N2 - obecnie produkowana wersja cywilna śmigłowca wyposażona w ulepszone silniki Arriel 1C2, nowocześniejszą przekładnię główną i możliwość uniesienia większej masy ładunku. Zmieniono również projekt drzwi maszyny i poprawiono aranżację wnętrza.
  • AS 365N3 - obecnie produkowana wersja śmigłowca przeznaczona do działań w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach.
  • AS 365N4 - wersja która nigdy nie weszła do produkcji. Bezpośredni poprzednik śmigłowca EC155.
  • SA 365K Panther - wersja szturmowa śmigłowca oblatana w 1984 roku.
  • EC155B1 - Wciąż produkowana wersja będąca następcą śmigowca AS 365N3 i początkowo oznaczana jako N4. Po niewielkich zmianach i przyjęciu nowego sposobu oznaczeń przemianowany na EC155B.
  • HH-65 Dolphin - Początkowo oznaczona jako SA 366 G1 Dauphin wersja została wybrana przez Straż Przybrzeżną Stanów Zjednoczonych we wczesnych latach 80-tych jako nowy śmigłowiec ratownictwa morskiego. Łącznie wyprodukowano 99 śmigłowców oznaczonych jako HH-65 Dolphin zoptymalizowanych do zadań ratowniczych.
  • Harbin Z-9 - wersja licencyjna śmigłowca SA 365N produkowana w Chinach (CHRL).
    Dauphin-helicotper

    Sylwetka śmigłowca w trzech rzutach

Użytkownicy:Edytuj