FANDOM

160px-Bundesarchiv Bild 146-1985-013-07, Erwin Rommel

Erwin Rommel

Erwin Johannes Eugen Rommel (15.11.1891 r. - 14.10.1944 r.) - niemiecki feldmarszałek, dowódca Afrika Korps.

Rommel urodził się w Heidenheim. Gdy miał 18 lat wstąpił do wojska. Szybko awansował na sierżanta. W 1916 r. ożenił się z Lucie-Marii Mollin. Brał udział w I wojnie światowej. Dowodził oddziałem, który kilkakrotnie zasłużył się podczas walk. Rommel został trzykrotnie ranny. Po wojnie został jednym z 4.000 niemieckich oficerów. Napisał książkę pt. "Piechota atakuje", którą zwrócił na siebie uwagę Adolfa Hitlera.

Od 1938 r. dowodził batalionem eskorty Führera. Przed kampanią francuską przejął dowództwo nad 7. Dywizją Pancerną. Odniósł wiele sukcesów, jego dywizja błyskawicznie przebijała się przez wrogą obronę.  W lutym 1941 r. Rommel objął dowództwo nad nowo stworzonym Afrika Korps. Jego zadaniem było wyparcie Brytyjczyków z Libii, a następnie poprowadzenie ofensywy w kierunku Egiptu. Rommel odnosił wiele zwycięstw, nazwano go "Lisem pustyni", zaś w czerwcu 1942 r. mianowano feldmarszałkiem. Afrika Korps miała jednak ogromne problemy z zaopatrzeniem, gdyż wtedy trwała już wojna ze Związkiem Radzieckim, która była najważniejsza dla Niemców. Sytuację pogarszał fakt, że alianci zatapiali wiele niemieckich transportów na Morzu Śródziemnym. Kontrofensywa Brytyjczyków rozpoczęła się pod koniec 1942 r., kiedy to pod nieobecność leczącego się w Europie Rommla, pokonali wroga pod El Alamein. Siły Afrika Korps musiały się wycofywać przed kontratakującymi, dobrze wyposażonymi i dysponującymi potężnym wsparciem lotniczym aliantami. Wojna w Afryce skończyła się kapitulacją sił Osi w maju 1943 r.

Po tych wydarzeniach Rommel objął dowództwo nad Grupą Armii B we Włoszech, a następnie został przeniesiony do Francji, gdzie wspólnie z feldmarszałkiem Gerdem von Rundstedtem miał obronić wybrzeża przed desantem aliantów. Doszło między nimi do wielu sporów, obaj dowódcy różnili się między sobą przy planowaniu obrony.  17 lipca 1944 r. samochód Rommla został ostrzelany przez wrogie samoloty. Podczas pobytu w szpitalu został oskarżony o udział w spisku przeciw Hitlerowi oraz w planowaniu zamachu na niego. Postawiono go przed wyborem: albo proces, publiczna kompromitacja i prześladowania rodziny, albo samobójstwo przy pomocy cyjanku potasu. Wybrał to drugie. Naziści chcieli utrzymać całą sprawę w tajemnicy i dlatego wyprawili mu uroczysty pogrzeb z udziałem znanych osobistości.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki