FANDOM

Czołgowy karabin maszynowy - rodzaj karabinu maszynowego przeznaczony do montażu w wozach bojowych (czołgach, transporterach opancerzonych itp.). Istnieją czołgowe karabiny maszynowe zasilane amunicją karabinową i wielkokalibrową.

Najczęściej czołgowe karabiny maszynowe są modyfikacjami

DT

DT, modyfikacja DP

rzadziej są konstruowane od podstaw. (np. M73)

Czołgowe karabiny maszynowe mogą być instalowane wewnątrz wieży, kadłuba (w jarzmach kulistych) lub na pancerzu wieży. Większość czołgowych karabinów maszynowych jest wyposażona w ciężką lufę i elektrospust, a charakterystyczną cechą ich budowy jest dążenie do zminimalizowania wymiarów komory zamkowej związane z ograniczeniem przestrzeni wewnątrz pojazdu.

HistoriaEdytuj

Od samego początku istnienia czołgów, aż do zakończenia drugiej wojny światowej i krótko po niej karabiny pokładowe montowano zazwyczaj z przodu pojazdu bojowego i były one obsługiwane ręcznie przez strzelców-radiotelegrafistów i służyły głównie do ostrzeliwania przedniego pola walki w czasie poruszania się czołgu, stąd nazywano je karabinami marszowymi. Tego typu rozwiązanie powszechnie stosowano np. w czołgach radzieckich typu T-34/76 oraz T-34/85. Po drugiej wojnie światowej wraz z rozwojem czołgów oraz ich automatyzacją i co za tym idzie zmniejszeniem liczby załogi do trzech osób zaczęto montować karabiny w wieży obok głównego działa czołgowego, (były one z nim sprzężone). Spust karabinów był wyzwalany impulsem elektrycznym, to rozwiązanie pozwoliło ostrzeliwać teren dookoła czołgu i zwalczać siłę żywą nie tylko z przodu, ale z każdej strony pojazdu gdzie zwrócona była wieża. Dodatkowo rozwiązanie to wraz z zastosowaniem pocisków smugowych ułatwiało celowanie armatą czołgową w nocy przy użyciu noktowizyjnych systemów optycznych. Oprócz karabinów sprzężonych z armatami czołgowymi montuje się ciężkie karabiny maszynowe zamontowane na wieży, obsługiwane ręcznie lub współcześnie automatycznie do strzelania niezależnego od ustawienia działa czołgowego służące do zwalczania celów żywych z każdej strony pojazdu , położonych wysoko (np. w górach czy wysokich budynkach) oraz obrony przeciwlotniczej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki