FANDOM

Chauchat - ręczny karabin maszynowy konstrukcji francuskiej z okresu I wojny światowej.

Chauchat

Chauchat

Rkm Chauchat był produkowany w latach 1915-24.  Pierwsze ręczne karabiny maszynowe zostały skonstruowane na początku XX wieku. Początkowo nie były zbyt rozpowszechnione. Były cięższe niż karabiny powtarzalne i miały mniejszą szybkostrzelność niz ciężkie karabiny maszynowe. Do uzbrojenia wprowadzano je w niewielkich ilościach. We Francji komisja złożona z płk. Chauchata, majstra Suterre oraz inż. Ribeyrolle i Gladiatora uznała za najlepszą propozycję karabin maszynowy skonstruowany przez węgierskiego konstruktora broni Rudolpha Frommera. Co ciekawe, choć wstępny projekt nowej broni opracował Frommer, to ostateczny jego wersja była autorstwa Chauchata i Suterre'a, a Pibeyrolle i Gladiator byli pracownikami zakładów, które miały być producentami nowego karabinu maszynowego. Pierwsza, stosunkowo niewielka, seria ręcznego karabinu maszynowego Chauchat została wyprodukowana na początku 1914 roku.

Po wybuchu I wojny światowej szybko stała się ona wojną pozycyjną. W jej początkowym etapie okopy walczących stron były niezbyt oddalone od siebie. W trakcie nagłych ataków często zdarzało się, że obsługi ciężkich karabinów maszynowych nie zdążały obsadzić stanowisk. Pojawiła się potrzeba szerokiego wprowadzenia ręcznych karabinów maszynowych, które w razie nagłego ataku mogły szybciej wejść do akcji i dać czas na obsadzenie stanowisk broni ciężkiej.

Wraz z wprowadzeniem karabinu do produkcji wkrótce odkryto jego wady. Ręczny karabin maszynowy Chauchat działał na zasadzie długiego odrzutu lufy. Oznacza to że po strzale lufa połączona z zamkiem cofa się aż do skrajnej tylnej pozycji. Następuje wtedy odryglowanie, lufa wraca do pozycji przedniej. Po powrocie lufy do pozycji przedniej wraca zamek (po drodze dosyłając do komory nabojowej kolejny nabój). Taka zasada działania skutkuje płynnym działaniem automatyki, ale wymaga precyzyjnego wykonania mechanizmów broni. W przypadku broni produkowanej masowo, często w prymitywnych warunkach, nie było mowy o zachowaniu odpowiednich tolerancji i w rezultacie karabiny Chauchat ustawicznie się zacinały.

Dodatkowym problemem był jeszcze magazynek. Ponieważ amunicja 8 x 50R miała stożkowaty kształt magazynki były w kształcie półkola. Do zmniejszenia jego masy wycięto w bocznych ścianach duże otwory. W warunkach bojowych do magazynka wchodziły zanieczyszczenia blokujące sprężyne. Broń mocno wibrowała w czasie strzelania co przy słabym dwójnogu powodowało słabą celność. Pozatym charakteryzowały się ona bardzo niską szybkostrzelnością.

W 1923 roku karabiny Chauchat weszły w skład uzbrojenia kawalerii Wojska Polskiego. Większość polskich dowódców sprzeciwiało się zakupem tej broni, lecz od wyboru tej broni Francuzi uzależniali udzielenie kredytów Polskiej Armii. Wojsko Polskie bojowo użyło Chauchata w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Karabiny Chauchat zostały przejmowane od Armii Czerwonej. Po zakończeniu wojny większość polskich Chauchatów została sprzedana do Hiszpanii, gdzie zostały użyte w czasie wojny domowej w tym kraju. Karabin Chauchat był zespołową bronią samoczynną. Zasada działania broni opierała się na długim odrzucie lufy. Broń ryglowana jest przez obrót tłoka zaporowego. Karabin zasilany jest z łukowych magazynków o pojemności 20 nabojów które miały stożkowatą łuzkę przez co układały się w pełne półkole. Chauchat został wyposażony w stały dwójnóg. Szybkostrzelność teoretyczna broni wynosi 250 strz./min zaś początkowa prędkość pocisku to 700m/s.

InformacjeEdytuj

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 12 Czerwiec 2013 17:07

Więcej z Fandomu

Losowa wiki