FANDOM

798px-Corrige an ix
Charleville Modèle 1777 - francuski muszkiet zaprojektowany w 1777 roku. Był podstawowym karabinem armii francuskiej m.in. podczas rewolucji francuskiej.

Historia i opisEdytuj

Broń ta powstała w wyniku długoletnich doświadczeń francuskich rusznikarzy głównie z okresu wojny siedmioletniej. W stosunku do swojego poprzednika – karabinu Charleville Modèle 1717 – wzór 1777 miał esowaty kurek o ruchomych szczękach, w których mieściła się skałka (należało ją wymienić po kilkudziesięciu strzałach). Dodatkowo kurek uczyniono masywniejszym i wytrzymalszym, podpierając ażurowy otwór (w sercowatym kształcie) w pośrodku. To rozwiązanie okazało się tak dobre, że wielokrotnie kopiowano je w innych typach karabinów skałkowych z epoki. Do oddania strzału używano ładunku prochowego 12 gramów. Jako broń do walki wręcz używano bagnetu tulejowego (kłującego) o dł. 378 mm.

Broń produkowano w fabrykach broni w Maubeuge, Wersalu, Tulle i Saint-Étienne. W okresie Konsulatu i Cesarstwa karabin poddano wielu modernizacjom (udoskonalony karabin wzór AN IX powstały w 1801).

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Charleville Modèle 1777
Rodzaj Muszkiet / Karabin skałkowy
Prototypy 1776 - 1777
Produkcja seryjna 1778 - 1830
Kaliber 17,5 mm
Długość (mm) 1520
Masa (kg) 4,5 - 5,1
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 2 - 3
Zasięg skuteczny (m) 300
Zasięg maksymalny (m) 400

Więcej z Fandomu

Losowa wiki