Fandom

Wiki Uzbrojenie

Celownik optyczny

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Celownik-optyczny-bushnell-elite-6500-2-5-16x42-mildot-65-2164md 0 b.jpg

Przykładowy celownik optyczny

Celownik optyczny - teleskop optyczny wyposażony w siatkę celowniczą, pełniący rolęcelownika. Rodzaj celownika strzeleckiego.

Celownik składa się z obiektywu, okularu oraz systemu odwracającego. W płaszczyźnie powstawania obrazu umieszczona jest siatka celownicza. Proste celowniki optyczne pozbawione są możliwości regulacji, bardziej skomplikowane są wyposażone w pokrętła umożliwiające zmianę położenia siatki celowniczej (regulacja w pionie i poziomie) i powiększenia.

Pierwsze celowniki optyczne pojawiły się pod koniec XIX wieku, ale ze względu na wysoką cenę, duże wymiary oraz podatność na uszkodzenia były rzadko stosowane. Na większą skalę zaczęły być stosowane podczas I wojny światowej kiedy zaczęto wyposażać w nie karabiny strzelców wyborowych, jednak jeszcze pod koniec lat 30. duża część strzelców wyborowych posługiwała się jeszcze bronią wyposażoną w celowniki mechaniczne.

Celownik optyczny kamil jakubczak450.jpeg

Widok przez celownik optyczny

W czasie II wojny światowej celowniki optyczne stały się standardowym wyposażeniem karabinów wyborowych. Obniżenie kosztów produkcji optyki spowodowało, że w latach 70.rozpoczął się proces zastępowania przez celowniki optyczne celowników mechanicznych we wszystkich rodzajach broni długiej. Jako pierwsza na wyposażenie wszystkich żołnierzy zdecydowała się Austria, która wprowadziła na uzbrojenie karabin szturmowy AUG wyposażony w prosty celownik optyczny zamontowany w chwycie do przenoszenia broni. Obecnie w większości nowoczesnych armii celowniki optyczne (lub konkurencyjne dla nich celowniki kolimatorowe) są celownikami podstawowymi, a uproszczone celowniki mechaniczne stanowią jedynie rezerwę na wypadek uszkodzenia celownika podstawowego.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki