FANDOM

Vektor-cr21-2
CR-21 – karabin automatyczny w układzie bullpup zaprojektowany przez konstruktorów z firmy Vektor z Republiki Południowej Afryki (RPA).

W 1972 roku Republika Południowej Afryki zakupiła licencję na izraelski karabin szturmowy Galil. W następnym roku rozpoczęto w zakładach Vektor (część koncernu Denel) produkcję nieco zmodernizowanego karabinu Galil pod nazwą R4 (karabin) i R5(karabinek).

Na początku lat dziewięćdziesiątych armia RPA zaczęła poszukiwać nowego karabinu, który przy długości lufynie mniejszej niż w R4 miałby zdecydowanie mniejszą długość całkowitą. Konstruktorzy firmy Vector zaproponowali w odpowiedzi przeprojektowanie karabinu R4 do układu bullpup. Zachowano starą lufę i komorę zamkową. Suwadło pozbawiono rękojeści przeładowania i wyposażono w występ współpracujący z mechanizmem przeładowania i nową rękojeścią przeładowania umieszczoną po lewej stronie broni (ruch rękojeści przeładowania jest przenoszony na suwadło za pomocą żerdzi). Chwyt i mechanizm spustowy przeniesiono przed magazynek i połączono z mechanizmem uderzeniowym za pomocą pręta. Mechanizmy umieszczono w obudowie z czarnego tworzywa sztucznego, której tylne zakończenie pełni funkcję trzewika kolby, a przednie łoża. Okno wyrzutowe łusek znajduje po prawej strony obudowy, na wysokości twarzy. Ponieważ łuski wyrzucane są w prawo, uniemożliwia to strzelanie z lewego ramienia.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń CR-21
Państwo RPA
Producent Vektor
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 1990 - 1997
Produkcja seryjna -
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 760
Masa (kg) 3,72
Pojemność magazynka 20/35
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700
Zasięg skuteczny (m) 600
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 980
Vektor CR21 Right

Nowy karabin zaprezentowano publicznie podczas targów broni w Malezji w roku 1997 jako "Compact Rifle for the 21st century", w skrócie CR-21. Opracowano także karabinek ze skróconą lufą. CR 21 nie był produkowany seryjnie. Karabin CR-21 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania automatyki oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Wyciąg sprężynujący umieszczono w zamku, wyrzutnikiem jest występ komory zamkowej. Ryglowanie przez obrót zamka w lewo (dwa rygle). Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Przełącznik rodzaju ognia po obu stronach kolby. Oddzielny bezpiecznik mający formę kołka umieszczonego w miejscu połączenia osłony spustu z łożem. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi. Lufa gwintowana, z sześcioma bruzdami o skoku 228 mm. Celownik optyczny bez powiększenia. Na górnej części celownika optycznego odlane są proste przyrządy celownicze, składające się z muszki i szczerbinki, używane w sytuacjach awaryjnych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki