FANDOM

Coltmodular901.jpg
CM 901 (Colt Modular 901) - karabin szturmowy konstrukcji amerykańskiej.

Konstrukcja Colta bazuje na uniwersalnej komorze spustowej do której, bez użycia jakichkolwiek narzędzi, mocowane są monolityczne komory zamkowe z lufami o różnej długości (od 262 mm w odmianie CQB, przez 368 mm do 406 mm w wersji ERC), dostosowane do kalibrów 5,56 mm i 7,62 mmGniazdo magazynka w komorze spustowej mieści standardowo 20-nabojowy magazynek z tworzywa sztucznego Magpul PMAG 20LR do amunicji 7,62 mm x 51, zaś po zastosowaniu dodatkowej wkładki, pozwala na korzystanie z typowych magazynków od M16 do nabojów 5,56 mm x 45.

Cm901.jpg

Co więcej, producent oferuje do swojej broni dla potencjalnych nabywców trzy możliwe systemy gazowe – znane z M16 rozwiązanie doprowadzania gazów do wnętrza suwadła cienką rurką gazową, wykorzystanie systemu z tłokiem i tłoczyskiem APC (Advanced Piston Carbine) oraz rozwiązanie, łączące w sobie cechy powyższych, nazwany AHC (Advanced Hybrid Carbine), w którym gazy odprowadzane są cienką rurką do połowy długości łoża, gdzie znajduje się komora gazowa i układ z tłokiem. Przedstawiciele Colt Defense poinformowali również o zaawansowanych pracach nad 64-nabojowym, czterorzędowym magazynkiem pudełkowym do amunicji 5,56 mm x 45, pasującym do gniazda M16. Konstrukcja została wprowadzona na rynek w 2011 roku. Komora spustowa podobnie jak w przypadku M4 jest monolityczna, wykonana z aluminium. Zasadniczą zmianą jest iż wszystkie elementy sterujące (przełącznik rodzaju ognia z bezpiecznikiem, zatrzask magazynka oraz przycisk zwalniający zamek z tylnego położenia) są dostępne po obu stronach co pozwala na konfortowe ich użycie również przez osoby leworęczne. Drugą zasadniczą zmianą jest uniwersalne gniazdo magazynka które akceptuje zarówno standardowe magazynki w kalibrze 5,56 mm (broń demonstrowana była zarówno z magazynkami aluminiowymi wykonanymi według specyfikacji wojskowej, jak i polimerowymi PMAGami Magpula) jak i magazynki w kalibrze 7,62 mm wymienne ze stosowanymi w KAC SR-25/M110/MK11 (w tym wypadku broń demonstrowana była z PMAGami przeznaczonymi pierwotnie dla karabinu KAC).

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń CM901
Państwo USA
Producent Colt's Manufacturing Company
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy pierwsza dekada XXI wieku
Produkcja seryjna 2011 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm, nabój 7,62 x 51 mm
Masa (kg) 4,1

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki