FANDOM

CASA C-295 - samolot transportowy konstrukcji hiszpańskiej, następca samolotu CASA CN-235.

C295 01

Samolot transportowy CASA C-295M Polskich Sił Powietrznych

Samolot transportowy CASA C-295 jest zbudowany na bazie swojego poprzednika CASA CN-235, ale o zwiększonym zasięgu i maksymalnej masie przewożonego ładunku.

Konstrukcja metalowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, usterzenie poziome w układzie górnopłata. W dole tyłu kadłuba drzwi ładunkowe, otwierane w locie do zrzutów. Podwozie z kołem przednim chowane w locie.

Prototyp oblatano 28 listopada 1997 roku. Od 2000 roku EADS CASA (od 2009 Airbus Military) zakontraktowała 166 samolotów C-295 dla 22 państw, z czego w służbie jest 129 maszyn, dwie utracono, dwa inne egzemplarze posiada producent. Siedem zmontowano na licencji w Indonezji. Samolot produkowany jest w trzech wersjach: transportowy C-295M, patrolowy morski C-295MPA Perseusz (hiszp. Persuader) i wczesnego ostrzegania C-295AEW.

C295 Chile In-Flight

Wersja patrolowa morska CASA C-295MPA Persuader w barwach Marynarki Wojennej Chile

Polska (RP) posiada 16 samolotów CASA C-295M. Wszystkie samoloty znajdują się na wyposażeniu 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego Kraków-Balice, gdzie zastąpiły samoloty transportowe konstrukcji radzieckiej typu Antonow An-26. Maszyny wyposażone są w najnowocześniejsze systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar i pasków folii odbijających fale radarowe do zmylania i zakłócania systemów naprowadzania rakiet przeciwlotniczych. Koszt eksploatacji na jedną godzinę lotu według informacji SPRP wynosi 3 184 zł. Koszt zakupu takiej maszyny bez dodatkowego wyposażenia to wydatek około 25 milionów USD.

C-295AEW

Wersja wczesnego wykrywania CASA C-295AEW

Wypadki:

  • 23 stycznia 2008 o godzinie 19:07 rozbiła się polska CASA o numerze taktycznym 019 pod Mirosławcem. Na pokładzie było 20 osób, w większości oficerowie sił powietrznych. Nikt nie przeżył katastrofy. Był to pierwszy wypadek CASA C-295 w historii.
  • 9 listopada 2012 roku w rejonie Lozère na południu Francji rozbił się C-295M Algierskich Sił Powietrznych. Samolot transportował 6 osób i papier do produkcji banknotów. Nikt nie przeżył katastrofy.
CASA C-295M KAF

CASA C-295M w barwach Sił Powietrznych Republiki Kazachstanu

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Hiszpania
  • Producent: Construcciones Aeronauticas SA
  • Typ samolotu: transportowy
  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1997
  • Produkcja: 1999 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: 133szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 2 turbośmigłowe P&W Canada PW127G o mocy 3 058 KM każdy
  • Rozpiętość: 25,81 m
  • Długość: 24,50 m
  • Wysokość: 8,60 m
  • Powierzchnia nośna: brak danych
  • Masa własna: brak danych
  • Masa całkowita: 23 200 kg
  • Prędkość maks: 480 km/h
  • Prędkość min: brak danych
  • Wznoszenie: brak danych
  • Pułap: brak danych
  • Zasięg: 5 630 km
  • Zapas paliwa: 7 650 l
  • Rozbieg: 844 m
  • Dobieg: 680 m
  • Uzbrojenie: w zależności od potrzeb

Użytkownicy:

CasaC-295 users

Mapa świata z zaznaczonymi użytkownikami CASA C-295

Użytkownik:Dominikier35 29 Maj 2013