FANDOM

Ludowa Republika Bułgarii (LRB) - historyczne socjalistyczne państwo w południowo-wschodniej Europie położone nad Morzem Czarnym.
Coat of arms of Bulgaria (1971-1990).svg

Godło Ludowej Republiki Bułgarii

Flag of Bulgaria (1971-1990).svg

Flaga Ludowej Republiki Bułgarii

Ludowa Republika Bułgarii (LRB) graniczyła od północy z Socjalistyczną Republiką Rumunii (SRR), od zachodu z Socjalistyczną Federacyjną Republiką Jugosławii (SFRJ), natomiast od południa z Grecją i TurcjąWschodnią część kraju stanowiło pobrzeże Morza Czarnego.

Ludowa Republika Bułgarii (LRB) powstała 15 września 1946 roku w wyzwolonej przez Armię Czerwoną Bułgarii, i objęciu w niej władzy przez Bułgarską Partię Komunistyczną. Początkowo to samo państwo nazywało się i funkcjonowało na arenie międzynarodowej jako Bułgarska Republika Ludowa (BRL).

15 listopada 1990 roku LRB uległa rozwiązaniu i powstało obecne państwo Republika Bułgarii (RB).

Ludowa Republika Bułgarii była członkiem wielu organizacji międzynarodowych. Należała m.in. do Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG)Układu Warszawskiego oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: bułgarski
  • Stolica: Sofia
  • Ustrój polityczny: republika ludowa
  • Głowa państwa: prezydent Żeliu Żelew (ostatni)
  • Powierzchnia: 110 910 km² (1989 rok)
  • Liczba ludności: 8 990 000 (1989 rok)
  • Jednostka monetarna: Lew

Partie polityczne:

  • Bułgarska Partia Komunistyczna (BPK)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Siły zbrojne Ludowej Republiki Bułgarii stanowiła Bułgarska Armia Ludowa (BAL). W 1990 roku liczebność armii LRB wynosiła 120 000 żołnierzy.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Bułgarii:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 18:30, wrz 29, 2013 (UTC)IljinM.